Keymetrics

Snapchat överlägset populäraste appen bland tonåringar

Snapchat fortsätter att öka bland tonåringarna, och nya siffror visar på att man börjar ta alls större bitar ur Facebooks användarbas – inklusive Facebookägda fotoappen Instagram.

Enligt investeringsföretaget Piper Jaffrays rapport, ”Taking Stock With Teens”, så visar det sig att hela 80 procent loggar in på Snapchat åtminstone en gång i månaden – en siffra som för något år sedan låg på 74 procent.

Instagram har förvisso också ökat, från 76 till 79 procent, men är alltså ändå något lägre än sin stora konkurrent bland tonåringar – trots att man försökt sig på att ”sno” flera av Snapchats egna idéer, som ”Stories”.

Läs mer: Att stjäla idéer från Snapchat visar sig vara ett smart drag för Instagram

Snapchat och Instagram ligger dock väldigt jämt överlag, i synnerhet när det gäller 14-åringarna där Instagram faktiskt leder med någon procent.

Facebook sjunker dock, och det är bara 52 procent av de intervjuade tonåringarna som använder sig av den ”gamla” sociala mediesidan minst en gång i månaden. Denna siffra var 56 procent i fjol, så man tappar också en hel del unga användare, och bland de ovan nämnda 14-åringarna så är siffran vara 30 procent.

Twitter finns förresten också med i siffrorna, men får inte heller mycket uppmärksamhet från de unga – 56 procent, mot fjolårets 58. Det är dock fortfarande mer än Facebook!

När man frågade tonåringarna om den sociala plattform de gillade allra mest så svarade 35 procent att de föredrog Snapchat, en ökning med 17 procent från förra året. En bit längre ner, med 24 procent, kommer Instagram (ett tapp med 5 procent från föregående höst) och bara 13 procent gillade Facebook respektive Twitter.

Detta om något bör ge oss några tydliga hintar om vad som är populärast bland de unga idag…

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Trustpilot vill öka transparensen