Keymetrics

Nu studie om användningen av kundbelöningar och incitament

Det är inte ovanligt av onlineföretag att använda sig av olika belöningar och incitament (rabbater, erbjudanden, lojalitetspoäng) för en mängd ändamål. En ny studie pekar nu på att gensvaret hos konsumenterna kan variera stort – inte minst när det kommer till personligt anpassade belöningar.

Studien, gjort för belöningsföretaget Virtual Incentives går under namnet “Incentive Research Paper” och undersökte dels vilken typ av kundincitament som deltagarna föredrog, men även sådant som hur dessa belöningar påverkade uppfattningen av ett varumärke. Man tittade också på sådant som inkomst, ålder och liknande.

Läs mer: Nytt verktyg från Ipsos ska ge insikt om konsumentens väg mot ett köp

Några av resultaten är att:

  • Ju högre inkomster och högre utbildning, desto större är deltagandet och intressent för incitamentprogram.
  • Incitament leder till större, dyrare kundköp – och lockar till sig kunder ”av högre status” till ett företag eller varumärke.
  • Oavsett inkomst eller utbildning så föredrar en tredjedel av svaranden att belönas med presentkort, gärna sådana som är baserade på kreditkort och därmed kan användas överallt.
  • Personliga incitament är ett tveeggat svärd: de flesta uppfattar de som något ”smart” och ”unikt”, men 16 procent finner det ”obehagligt”. En av fyra anser också att de gör intrång i ens privatliv, även om majoriteten uppskattar sådana individuella erbjudanden.
  • Hela 56 procent uppgav dock att personliga belöningar och incitament ökade deras uppskattning av ett varumärke eller företag.

I stort sett så verkar det att även kundincitament kan fungera mycket väl, så är det också viktigt att beakta vad de ”olika konsumentgrupperna egentligen tittar efter när det kommer till incitament”, enligt Virtual Incentives CEO, Jonathan Price.

Det gäller alltså att känna till sin kundkrets, om man bestämmer sig för att ha ett belöningsprogram för sina kunder, i synnerhet om man använder sig av onlinehandelns möjligheter för skräddarsydda erbjudanden.

Oddsen är stora att de faller i god jord – men man riskerar också att stöta bort andra.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Twitch testar Watch Parties