Marketing Research – en stadigt växande industri

De senaste siffrorna pekar på att den globala undersökningsbranschen, inklusive data-analys, har växt med 2,2 procent under fjolåret – och är nu värd nästan 390 miljarder kronor.

Det är i USA som industrin är absolut störst, och man har även ökat med 3 procent – någon som också reflekteras över hela den Nordamerikanska regionen, som inte bara är störst utan den region med snabbast tillväxt.

Europa har en något långsammare tillväxt, men ändock stadig sådan; och det är här vi hittar den stora enskilda raketen i formen av Bulgarien, som (efter inflationskorrigeringar) har en tillväxt på 46,4 procent. I övrigt är det Storbritannien, Frankrike och Tyskland som är de ledande länderna i regionen.

Läs mer: Infograf: Så planerar detaljhandeln sina reklambudgetar

Rapporten, som kommer från Esomar Global Market Research och kan läsas här, inkluderar även data från länder som Island, Somalia, Kazakstan och Mongoliet då även dessa numera har växande researchverksamheter inom marknadsföring.