Keymetrics

Konvertering och kundresor är nyckeln till digital framgång

När du arbetar med internet handlar allt om konvertering och CTA (Call To Action). Vare sig du arbetar med näthandel, information eller media handlar det till synes och sist om konvertering, detta är helt odiskutabelt.

För företag som arbetar med e-handel är kopplingen solklar. Bättre konvertering betyder mer försäljning vilket leder till större intäkter.

E-handlare som inte jobbar med att optimera och förbättra sin konvertering kommer inte att överleva.

Även om du jobbar med information eller mediepublicering handlar det ändå om konvertering. Nu säger kanske vissa som jobbar med att publicera rapporter eller information på hemsidor att jag har fel. Jag kan även få några journalister emot mig som inte anser att deras arbete handlar om konvertering. Därför ska jag utveckla mitt resonemang.

Vad det gäller företag som säljer rapporter, myndigheter som publicerar formulär och information eller liknande saker handlar deras arbete absolut om webbkonvertering.

Webbkonvertering handlar om att förenkla och förbättra flöden på webben så att du skapar en bättre väg fram för kunden.

Vem av alla ansvariga för webbpublicering vill inte få ut sin information till fler läsare? Om du inte vill förbättra flödet och anpassa ingångarna efter användarna sitter du helt enkelt på fel stol.

Det handlar om konvertering – att få användarna att komma till avslut (eller att nå den information som man är ute efter) snabbare.

Vad det gäller mediepublicister handlar det även här om webbkonvertering.

Genom att tagga upp varje webbredaktör och allt som man publicerar på nätet kan man öka läsandet för varje redaktör. Ett enkelt exempel: Om du taggar upp redaktörer som 1, 2, 3 och ämnen som a, b, c  kan du se att redaktör 1 får mest läsande på ämne a fast hen kanske skriver mest om ämne b. Då kan du styra redaktör 1 att skriva mer om de ämnen som publiken uppskattar mest, vem vill inte öka sin läsekrets?

Skriver man inte för läsarna utan för att man själv tycker om ett visst ämne sitter man kanske på fel stol.

Om man jobbar med kontoskapande och aktivering av konton handlar det i allra högsta grad om konvertering.

Då kan man skapa olika kundresor beroende på hur långt man har kommit i sin kundresa och anpassa kommunikationen utifrån det.

1. De som inte har skapat ett konto skall kommuniceras om fördelarna med kontot och få hjälp att skapa konto
2. De som har skapat ett konto men inte kommit igång skall kommuniceras om fördelarna och få hjälp att komma igång
3. De som har skapat ett konto men sällan använder det skall kommuniceras genom att påvisa vad de går miste om och visa saker som de inte sett ännu
4. De som använder tjänsterna i hög utsträckning kan du visa vilka andra tjänster ni har som de kan ta del av gratis eller för en liten summa för att öka lojaliteten

Hur gör man då detta?

Matcha data och kontrollera om de tar del av några av era andra tjänster via andra ingångar. Skapa därefter en kommunikation via dessa olika tjänster som de redan tar del av för att visa de andra tjänsterna som kan vara intressanta (och kan generera intäkter). Forma sedan olika kundresor beroende på vilket engagemang de olika kunderna har med er. Skapa grupper och segment med olika färdiga kommunikationsmallar i ALLT som personerna tar del av. Ett exempelvis är nyhetsbrev eller andra liknande prenumererade tjänster där man enkelt kan mäta öppningsgrad och totalengagemang om man prenumererar på olika tjänster.

Se till att ha marknadens vassaste analytiker, datapersonal och kommunikatörer som jobbar ihop i detta projekt och ni kommer att belönas med fler konton, mer aktivitet och mer intäkter. Enkelt…

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Kakor är inte detsamma som räckvidd