Keymetrics

Googles annonser blir allt smartare

Google vill alla ska veta att annonsering på deras plattformar lönar sig och faktiskt resulterar i fysiska besök och säljsiffror i butikerna – något deras stora konkurrent, Facebook, i praktiken redan gör.

På det pågående marknadsföringseventet Advertising Week så talade Google om deras allt bättre mätmetoder och ”targeting”-verktyg. Exempelvis så gäller detta den nyss lanserade möjligheten att få geografiskt anpassade riktade annonser för mobila display-annonser.

Dessa fungerar så att affärer kan få skicka ut annonser till kunder i butikens fysiska närområde på deras mobiler – och sedan så kan Google berätta för annonsören om reklamen ledde till ett besök och en försäljning.

Utöver detta så lanserar man också en ny funktion till kart-appen Waze, som låter folk välja sina favoritmärken och favoritföretag för att sedan få dem markerade på kartan när konsumenten befinner sig i närheten. Inte helt oväntat så kan företag använda detta för individuella erbjudanden.

Läs mer: Google ser bortom kakorna – fokuserar på ditt användarkonto för att spåra dig

Inte nog med det så lanserar Google även nya möjligheter för företag att rikta annonser ur samma kampanj över flera plattformar – så en del av annonskampanjen på morgonen i mobilen, en vid lunch via laptopen och slutligen en på plattan under kvällen, skriver Adage.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Pokémon hänger på ASMR och mukbang