Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Google, Google på väggen där, säg vad mina AdWords år 2016 ska kosta mig

Under 2016 förväntas digital marknadsföring omsätta omkring 16 av totalt 33 miljarder kronor, och Google beräknas ta cirka 25-30 procent av den medieinvesteringen. En stor del av Googles intäkter är AdWords, ett instrument som blir mer komplext och framförallt dyrare för företag att använda. I denna artikel berättar Karl Lindberg från byrån AdRelevance om hur AdWords kommer att förändras under 2016.

I en artikel publicerad i Dagens Media kan vi läsa att snittpriset i det tredje kvartalet 2014 var 25 procent högre än motsvarande period 2013.

Vad kommer att hända med AdWords under 2016?

Det är väl ingen som tror att det bli billigare att köpa klick, eller hur? Google kommer säkert att ändra om en hel del, kanske byta namn och flytta på knappar. Kanske kommer de utveckla en mer demografisk styrning av sina annonser. Kanske kommer de vara ännu smartare och tolka bilder och känslor. Eller vad tror du? Och så klart: Om du inte är mobilanpassad så är du inte verklighetsanpassad, vilket är något många företag fortfarande brottas med.

Jag sökte Karl Lindberg på AdWordsbyrån Ad Relevance för att få mer klarhet om framtiden inom området.

Karl Lindberg MediaHej Karl och tack för att du vill svara på några frågor angående AdWords 2016. Kan du berätta kort om dig och ditt företag?

AdRelevance är en specialistbyrå med 100 procent fokus på AdWords. 2015 vann vi Googles tävling ”Bästa AdWords-Kundcase” i en tävling mellan Googles cirka 100 Partner-byråer i Sverige. Jag har jobbat med AdWords i 10 år.

Vilka kunder jobbar ni med idag?

Vi arbetar med en mix av etablerade varumärken som exempelvis Bilia, Byggmax och Intrum Justitia och framgångsrika uppstickare som Apotea (Årets E-handel 2014 & 2015) och Partykungen (Årets Digitala Gasell 2015).

Vilka är dina fem spaningar för AdWords 2016?

  • Google Shopping blir ännu viktigare

I USA får e-handlarna över 30 procent av sin trafik via Google Shopping. Så stor procent är det inte i Sverige ännu. Google Shopping konverterar mycket bra, får större utrymme och möjligheten till målinriktad annonsering blir bättre och bättre.

  • Annonsytan bli större

Google experimenterar redan med fyra annonser ovanför den organiska sökträffen på dator och tre på mobil. På flera sökningar syns numera inte organiska sökresultatet ”above fold”.

  • Konverteringsgraden för mobiltrafik kommer öka

Betallösningar som Klarna Checkout, där alla uppgifter sparas gör det smidigare att köpa via mobilen. Det i kombination med mobilanpassade sajter och större mognad hos användarna gör att konverteringsgraden kommer öka.

  • 2016 blir året för vinklade attributionsmodeller

Under 2016 kommer en ny attributionsmodell i Google Analytics som förutspås vara mer positiv mot AdWords liknande det sättet Facebooks modell fungerar. Kommer vinklade modeller göra det enklare eller svårare att utvärdera det fulla värdet av alla marknadsföringskanaler?

  • Mediebyråer kommer fortsätta tappa mot specialistbyråer

Kunskapen hos köparna ökar och kraven på transparens gör att det blir tydligare att se vilka resultat man kan få. Redan i slutet av 2015 visade trenden tydligt att mediebyråer tappat på grund av skärpt konkurrens från specialistbyråer.

Och när vi kommer tillbaka till priset, vad tror du klicken kommer att kosta/öka?

Marknaden styr priserna och med den ökade annonsytan kommer AdWords troligen bli en ännu större och viktigare del av den digitala kakan. Jag tror att klickkostnaden därför kommer öka för en del kategorier, dock inte dramatiskt på något sätt.

Om man är nybörjare inom AdWords, vilka är dina tre bästa tips?

  • Tänk smalt istället för brett

Det görs hela 45 miljoner sökningar per dag i Sverige så den största AdWords-utmaningen är numera att endast köpa relevant trafik. Undvik att köpa väldigt generella ord, undvik sökordsinställningen bred matchning och arbeta aktivt med negativa sökord för att sortera bort irrelevant trafik.

  • Mät trafiken och sätt tydliga mål

En stor fördel med AdWords är att i princip allt går att mäta vilket gör det möjligt att utvärdera hur effektiv ens annonsering är. Implementera mätkod på er webbplats och sätt tydliga mål för nyckeltal som kostnad per kund/lead, ROI, life-time value etc. Därefter är det möjligt att optimera kontot mot målen och fokusera in på de sökord, annonser, målsidor etc. som presterar bäst.

  • Ha en genomtänkt mobilstrategi

Det görs nu fler sökningar från mobila enheter än från datorer. Se till att ha en mobilvänlig och snabb webbplats. Konverteringsgraden skiljer sig ofta mellan dator och mobil, använd därför funktionen mobil budjustering som finns i AdWords-verktyget.

Tack Karl för din tid och dina tips!

Projektledare med spetskompetens inom digital marknadsföring

En holistisk projektledare som ser flöden och konsekvenser och som kan tolka informationen mellan olika partner. Konsult inom webb (utveckling och upphandling), marknadsföring (koncept och produktion) och projektledning (extern och intern).
”Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.” Albert Einstein.

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>