Keymetrics

TV och Twitter passar ihop mer än du kan ana

Vi har skrivit tidigare om att den kända mikrobloggen Twitter alltmer gett sig in i TV-branschen, och då i synnerhet livesända sportmatcher. Det dyra avtalet med NFL (Amerikanska Fotbollsligan) verkar ge bra avkastning; torsdagens live-sändning sågs drygt två miljoner människor.

Man har betalat 10 miljoner dollar (cirka 85 miljoner kronor) för rättigheterna till tio stycken livesända matcher, så det har rört sig om något av en chansning från företaget.

Det verkar alltså som att deras idé – om att människor gärna vill kunna dela och kommentera matcherna på ett sätt som kommer generera fler tittare i något av en snöbollseffekt – faktiskt är en bra tanke. Ja, om man nu får sia så tidigt.

Läs mer: Twitter fortsätter satsningen på Live-video med ny prenumerationsknapp

Över två miljoner människor tittade på matchen på Twitter (enligt siffror från NFL själva), jämfört med 48 miljoner på TV. I stort tittade man 22 minuter via Twitter, att jämföra med TV:ns 25 minuter. Detta är faktiskt riktigt bra siffror, med tanke på att traditionell TV fortfarande har ett starkt övertag även i USA.

Twitter har hoppats på att kunna visa investerare att det är värt att livesända via deras sida. Man hoppas också på att detta ska locka fler nya (aktiva) användare till mikrobloggen, som annars haft det lite svårt med användarsiffrorna som stagnerat jämfört med konkurrenter som Facebook eller Snapchat.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Konverteringar i desktop mer värdefullt än mobilen