Keymetrics

Inforgraf – så funkar influencers på sociala medier

Influencers – framgångsrika personer på sociala medier och vars åsikter kring en produkt kan ge enorma framgångar för ett företag. De kan vara stjärnor och tjäna miljoner – eller så kan de vara ”mikro-influencers”. Medieplattformen Bloglovin har kollat upp hur de prioriterar olika kanaler, och man har också kollat på relationen mellan bloggare och företag. Allt presenteras i en snygg infograf som vi kan presentera här.

Många influencers är alltså numera så kallade ”mikrobloggare”, också kända som mikro-influencers. Dessa bloggare har få följare jämfört med superstjärnorna, men har hittat en egen nisch som de kan hålla till i – något som ändå ger dem stort inflytande och därmed viktiga för marknadsföringen.

Läs mer: Hon är sociala mediers största drottning – tjänar 4,7 miljoner per inlägg

Man kan tjäna en bra peng som en influencer. Nyligen rapporterades i flera medier om Kenza Zouiten, en bloggerska och modeentreprenör som redovisar inäkter kring 5,1 miljoner kronor – allt för sitt privata aktiebolag Kenza Zouiten AB.

Bloggerskan tjänar i snitt 400 000 kronor i månaden på att ha sin blogg, och framförallt sitt Instagramkonto (med 1,5 miljoner följare. Som synes är hon inte någon mikroinfluencer – men ger en fingervisning kring hur viktiga sådana som hon kan vara för ett företag. Enligt Breakit så är vissa annonsörer redo att betala 100 000 kronor för exponering i sociala medier – en stor summa för många av oss.  

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Linn Noren
Osynlig fortsätter att växa – rekryterar marknadskommunikatör