Keymetrics

#MRCIS: Konsumenten styr världen

Digitaliseringen innebär en historiskt omvälvande förändring som helt ritar om kartan för alla. Det är inte längre varumärkena utan konsumenterna som styr och det innebär konsekvenser för hur vi marknadsför och varumärkespositionerar och vilka affärsmodeller vi väljer att satsa på.

Det här låter självklart för de flesta men enligt statistiken är en stor del av viktiga samhällsfunktioner och statlig eller kommunal medborgardialog inte digital ännu.

Det är näringslivet som leder utvecklingen där betalningssäkerhet och personlig integritet är avgörande för att lyckas med sina affärer. Här finns också innovationen inom användarpsykologi och köpbeteenden som är andra ingredienser i en framgångsrik digital strategi. Särskilt den sk. kundresan är viktig – hur gör vi det enklare för användaren, medborgaren och konsumenten (oftast är vi ju alla tre, men i olika sammanhang) att hitta oss, läsa våra artiklar, använda våra tjänster eller köpa våra produkter. Patrik Stoopendahl är affärsantropolog och konsult på analysföretaget Kairos Future och han menar att vi helt enkelt behöver ställa om oss 100% från en analog värld till en digital i alla avseenden, en gång för alla. Följ Patrik och Kairos future.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bounce Rate
12 tips för lägre Bounce Rate och högre försäljning