Keymetrics

#MRCIS: Coop konkurrerar med analys av kundbeteende

En attraktiv butiksupplevelse är den absolut viktigaste marknadsföringskanalen för Coop. Just nu jobbar matkedjan med en omorganiserad och mer kundanpassad köpupplevelse i alla sina butiker.

– Flera koncept är på väg att skrotas – den välkända stormarknaden Coop Forum, kvartersbutikerna Coop Nära och konceptet Coop Extra kommer att försvinna helt och ersättas av butikskoncepten Coop eller Stora Coop, säger Fredrik Törn som arbetar med analys och kundinsikter på Coop Sverige.

För att ta reda på vilka de nya koncepten ska vara, vad de ska heta och om de kan bli konkurrenskraftiga används komplex analys av kunder och deras köpbeteende som leder till kundinsikt samt vanliga nöjd-kund mätningar men också conjointanalys och kvalitativ research för att mäta hur nya namnkombinationer fungerar. Conjointanalys är en testmetod som används för att ta reda på vilka produktegenskaper som är viktigast genom att kunden tvingas välja mellan olika produkter med olika egenskaper.

För att samla in relevant data samlar Coops 650 butiker alltså in kunddata, bland annat via ditt MedMera-kort! Mycket kommer också från Coops data warehouse-system. Resultatet av analysen blir helt enkelt – ”det här måste vi göra bättre för att fortsätta vara konkurrenskraftiga”.

– Givetvis gör vi vanliga marknadsföringskampanjer när vi arbetar med varumärket eller för att få ut våra erbjudanden. I genomsnitt spenderar varje person bara 1 minut ta del av reklam, men tillbringar en hel 1 timme på plats i butiken. Det är därför som butiksupplevelsen är viktigast för oss, säger Fredrik Törn.

 

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook utvecklar eget operativsystem