Keymetrics

Blufftrafik och annonsbedrägerier största utmaningen för den digitala annonsbranschen

Fejkad trafik – ofta kallat ”click-fraud” – är ett växande problem. Enligt en undersökning så är faktiskt varannan annons visad i webbläsaren Internet Explorer resultatet av icke-mänsklig trafik. Och enligt en rapport från eMarketer så är just denna typ av fejkade annonsvisningar den främsta orsaken till oro för dem inom marknadsföringsbranschen.

Det är The Wall Street Journal som skriver om en studie från FraudLogix kring just automatiserade annonsvisningar på nätet, något vi skrivit om en del även här på Dagensanalys.se. Dessa står bevisligen för en stor del av annonsvisningarna, även om det förstås är svårt att vara helt säker.

Läs mer: Bots – automatiserade fejkanvändare kostar annonsörer enorma summor

I FraudLogix undersökning så verkar det vara Internet Explorer som är den sämst på säkerheten, och hela 50 procent av annonsintrycken där var bot-trafik. Den stora konkurrenten, Google Chrome, ligger bättre till och hade ”bara” runt 21 procents bottar som tittade på annonserna.

Att det är så många fejkade visningar är naturligtvis mycket oroande för många annonsörer, företag och reklamagenturer. Hela 78 procent av marknadsförarna är bekymrade över dessa, och 63 procent av medie-köparna enligt studien för eMarketer.

Det innebär ju att en stor, stor del av de pengarna som satsat på marknadsföring online – något av ett måste dessa dagar – går ju till spillo. Annonsbranschen håller därmed på att få upp ögonen för detta i allt större utsträckning. Men vad ska man göra för att få stopp på detta?

En lösning är bättre webbläsare med färre tekniska luckor. Där verkar som synes den tidigare superjätten Internet Explorer förlora stort mot Google. En annan sak är att programmatiska annonser verkar mer benägna att utsättas för bedrägerier än direkt-köp – men det finns tyvärr inga garantier för de sistnämnda heller.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Mobilanvändare föredrar in-game-annonser framför webbannonser