Twitters nya annonser ska få oss att twittra mer – om företag

Twitter har nu lanserat ett nytt annonsformat där annonsörer ska få oss att dela deras annonser mot att kunna låsa upp exklusiva funktioner – exempelvis unika filmtrailers eller recept.

Den nya funktionen bygger vidare på Twitters “conversational ads”, som ger annonsörer möjligheten att skapa inlägg med “call-to-action”-knappar och unika hashtags.

“Instant Unlock Cards”, som dessa nya annonser heter är alltså lite speciella på så sätt att man nu måste Twittra vidare ett inlägg för att kunna låsa upp hela annonsens innehåll. Detta kan vara ett smart grepp av Twitter, som på så sätt dels kan få fart på Twitter-aktiviteten (alltid en bonus) och samtidigt öka annonsintäkterna.

Man kanske också får fart på användartillväxten – något som inte gått så värst bra den senaste tiden. Enligt bland annat TechCrunch så måste företaget komma på ett sätt för att få användare att skapa egna Twitterkonton – just nu kan man ju läsa Twitterinlägg utan att vara inloggad, och alla stora Twitter-skandaler går ändå att läsa i tidningen eller “fejjan” inom loppet av några timmar.

Företagen vill såklart att man ska använda deras namn och dela deras annonskampanjer så mycket som möjligt, så detta är nog bara bra för marknadsföringen. De nya “Instant Unlock Cards” ska dyka upp i användarnas flöde tillsammans med instruktioner för hur man får tillgång till den låsta delen – och en knapp för snabb-delning av inlägget.

Läs mer: Matt från Twitters Europakontor är på väg till San Fran för att närma sig annonsörer

I samband med detta släpp så kommer Twitter även att släppa en uppdaterad uppsättning verktyg mätning och analys av annonskampanjer på plattformen, skriver man i blogginlägget som introducerar den nya funktionen.