Keymetrics

Digital OS-feber – Svenska folket följer stjärnorna på webben

Nu är augusti här och de flesta har hittat tillbaka till sina arbetsplatser under de senaste veckorna. Även trafiken på internet har återigen tagit fart efter sommaren då många redaktioner och sajter går på sparlåga under semestertider och inte publicerar lika mycket, eller prioriterar trafiken i samma utsträckning under sommarledigheten då de flesta har ledigt.

Under de två första veckorna i augusti ökade de totala unika besöken på Sveriges största sajter först med 4, 5 procent vecka 31 för att ta fart med en ökning med 8, 7 procent under vecka 32.

Under perioden 1:a augusti till 14:e augusti var det totalt 717 miljoner unika besökare vecka 31 och 779 miljoner unika besökare under vecka 32 som var inne på Sveriges webbplatser som är listade på KIA-index. En riktigt bra ökning från från 685 747 864 besökare som vi hade sista veckan i juli.

Det är tydligt att man återigen sitter framför sina datorer istället för sina mobiler, desktop-trafiken ökade med 7,7 procent vecka 31 och 11,1 procent vecka 32. Mobiltrafiken visade bara visade en marginell tillväxt med 0,2 procent under vecka 31 och 5,8 procent under vecka 32.

Men det är framförallt Webb-TV som har tagit fart ordentligt under augusti, som uppvisade en ökning på drygt hela 13 procent under vecka 31 och 18,9 procent under vecka 32.

”Troligtvis är det den digitala bevakningen av OS som har bidragit till den stora tillväxten inom kategorin Webb-TV. Man kan se på Viasatsport som har rättigheterna för OS, de stod för den största procentuella ökningen på KIA-index under den första veckan i augusti. Viasatsport hade en ökning på drygt 500 procent under vecka 31 och drygt 50 procent vecka 32, de satte därmed nya trafikrekord. MTG TV hade under vecka 32 en tillväxt på drygt 40 procent, så det digitala OS tittandet tycks hålla i sig.”

Vill du se trafiken på alla Sveriges webbplatser, hittar du hela listan på KIA-index – som är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser

Kort om KIA-index

KIA-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser, vilket i korthet betyder att KIA-index sätter regler, kontrollerar mätningar på webbplatser och de mätverktyg som gör dessa mätningar, samt varje vecka publicerar siffror för svenska webbplatser. Statistiken används bland annat av annonsörer, mediebyråer, publicister och media.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
mobil med loggan Amazon
Amazons musiktjänst blir gratis med annonser