Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Snygg kostym! Men du glömde borsta tänderna…

Hur kommer det sig att så många nya webbplatser lanseras med trasiga länkar, stavfel, brister i SEO och mer? Har man jobbat i några webbprojekt så vet man att det ofta blir bråttom när det närmar sig lansering samt granskning av innehållet uteblir. Sen dröjer det ändå ganska länge (om ens överhuvudtaget) att uppföljning kommer på plats.

Tänk om rutinerna fanns på plats redan innan ni tryckte på knappen? Och att det faktiskt var ganska enkelt att komma igång?

Alltför många webbplatser dras med onödiga brister i innehållet som sänker kvaliteten på siten och därmed besökarens upplevelse och även rankingen på sökmotorer. Ofta handlar det om avsaknad av tid för att löpande följa upp sina webbsidor och se att allt är ok. I många andra fall är den ren omedvetenhet om att felen faktiskt existerar.

I ett av mina senaste projekt testade jag ett verktyg som har gett mycket goda resultat. Med hjälp av tjänsten WebScanner fick vi enkelt hjälp med att hitta stavfel, brutna länkar, brister i SEO och tillgänglighet samt texter med svår läsbarhet (LIX). De löpande rapporterna hjälpte oss att hålla koll på att webbsidan är i bästa tänkbara skick.

Läs min intervju nedan med David Fredriksson från svenska Vincera, som står bakom tjänsten.

vinceraHej David, du har jobbat med WebScanner sedan 2009 och har en mångårig erfarenhet av att utveckla, driva och förvalta webbplatser.

Ja, jag har sysslat med webb i ungefär 20 år, både på leverantör- och kundsidan och haft roller som utvecklare, projektledare, systemförvaltare och webbansvarig.

Varför utvecklade du tjänsten WebScanner?

Jag har alltid tyckt att det har saknats bra stöd för redaktörer och webbplatsägare gällande kvalitetssäkring av innehållet. Alla har statistikverktyg för att mäta sina besökare men saknar rutiner och verktyg för att se till att länkar, texter, bilder, kod osv är korrekta. Många är inte ens medvetna om att det finns så många fel på deras webbsidor som de oftast gör. Tyvärr inte ens när de lanserar nya webbplatser som allt för ofta har den här typen av fel.

Kan du kort berätta hur tjänsten kan underlätta en redaktörs dagliga arbetsuppgifter?

En viktig grundsten är att kontrollerna utförs med automatik utan att våra kunder själva behöver tänka på det och istället kan fokusera på att skapa kvalitativt innehåll. Kontrollerna körs så ofta som det passar dem och resultatet kommer tydligt sammanställt i ett mail för att direkt ge dem information om vad som behöver åtgärdas. Se WebScanner likt en hjälpande hand som meddelar dig att något behöver fixas istället för att du själv ska komma ihåg allt som behöver kontrolleras och på vilka ställen.

Vilka typer av fel kan WebScanner hitta?

Vi har stöd för fyra olika områden: Trasiga länkar/brutna bilder, Stavningskontroll, Validering av sökoptimering/tillgänglighet/innehållspolicys samt Mätning av läsbarhet på texter enligt LIX-standarden. Det finns stor flexibilitet i kontrollerna och kunden kan självklart välja vad de vill prioritera att testa och därmed utesluta onödiga varningar.

Finns det inte redan stöd för detta inbyggt i CMS-verktygen?

Vissa CMS erbjuder någon form av uppföljning av t.ex. trasiga länkar och ibland en enklare stavningskontroll, men dessa räcker inte till. De omfattar inte allt innehåll, kan inte konfigureras ordentligt, är krångliga att använda och förstå och träffsäkerheten är långt ifrån tillräcklig. Dessutom bygger dessa funktioner nästan uteslutande på att redaktören själv ska gå in och köra kontrollerna med jämna mellanrum, något som sällan blir av. Ska den här typen av uppföljning fungera krävs det oftast att redaktörerna får rapporter med automatik, som också är tydliga och bara innehåller de fel som är intressanta för dem.

Vilka typer av företag och organisationer passar WebScanner för?

Jag skulle säga att det passar alla som vill ha en webbplats utan en massa fel i innehållet. Storlek på företaget och branscher är inte direkt relevant och ansvariga för både små som stora webbplatser har nytta av tjänsten. Vi har kunder med webbplatser på allt ifrån några hundra sidor upp till tiotusentals. Det viktiga är att man förstår att denna typ av uppföljning behövs och ökar värdet på sajten. Oavsett om syftet med den är att sälja något eller bara sprida information.

Detta inlägg är sponsrat av Vincera som marknadsför WebScanner.

Projektledare med spetskompetens inom digital marknadsföring

En holistisk projektledare som ser flöden och konsekvenser och som kan tolka informationen mellan olika partner. Konsult inom webb (utveckling och upphandling), marknadsföring (koncept och produktion) och projektledning (extern och intern).
”Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.” Albert Einstein.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>