Så har företagen använt sig av Facebook Messengers “smarta” botar

För några månader sedan så släppte Facebook löst deras Bot-teknologi för företag och utvecklare, i samband med att man ökade sin satsning på sin mobila meddelande-tjänst – något som enligt Mark Zuckerberg själv ska vara framtidens melodi. Här är fem exempel på hur företag har tillämpat den nya teknologin inom ramen för sin marknadsföring.

General Electric – techjätten har redan flörtat en massa med Snapchats publik och skapat unika emojis relaterade till vetenskap. I samband med “World Emoji Day” tidigare i juli (du minns väl den dagen?) så skapade man en Messenger-bot kallad “Dot the Bot” som ställer vetenskapliga frågor genom kluriga emojis.

Lite som ett rebus – exempelvis så är bilden på ett kuvert och året 1971 en hint för året då man uppfann E-posten. De som svarade rätt blev poängsatta i relation till hur många ledtrådar de behövde för att svara rätt.

American Express – “AmEx”, kreditkortsbolaget blev den första finansiella institutionen med en Facebook Messenger-bot, som vi skrev om tidigare i somras. Via deras bot kan nu köpa en flygbiljett – och få kvittot skickat till dig tillsammans med resteurangförslag och tips på hur man ska kunna använda sig av deras flygplats-lounge. Allt på ett enkelt och konversationsvänligt sätt, enligt American Express själva.

Pizza Hut – om du som jag gillar deras pan-pizzor (eller i alla fall den där med honung i) så kanske du kan få användning av deras Messenger-bot. Denna låter kunder få tala direkt med en Pizza Hut-anställd och tipsar om erbjudanden från närliggande restauranger. Den ska också automatiskt fylla i leveransadress och favoritbeställningarna.

trolls-bots-fb-hed-2016

Trolli (bilden ovan) ett godismärke som ofta riktat in sig på Millenials med hjälp av Kattmemes ville fortsätta locka till sig samma publik. Nu kan deras bot matcha din personlighet med en av tre godissmaker, utöver att den berättar om vilken person du är då.

De har fler botar – en ger dig ett Tamagotchi-liknande djur att ta hand om, en annan ger dig en daglig dos av GIF:ar, och en tredje ger mysko råd.

wholefoods

Whole Foods (bilden ovan)den lite hipstrigare matbutikskedjan har en bot som förstår vad du är sugen på genom att läsa emojis du skickar till den. En ananas-emoji, till exempel, innebär att den kommer rekommendera dig en ananas-slushi.

Som synes så finns det alltså en rad uppfinningsrika saker som man kan använda Facebooks Messenger-bots till, om man bara är lite kreativ. De är inte supersmarta robotar, än, men har fortfarande en nyttig funktion och är något annat än samma gamla vanliga annons-banners.