Oracles nya databas låter marknadsförare hitta rätt person på ett företag

Oracle satsar på B2B – alltså försäljning mellan företag. Nu lanserar man en ny databas som innehåller 400 företagsprofiler och ska göra det enklare för marknadsförare att hitta “de rätta” köparna och cheferna att prata med i samband med affärer.

Enligt Oracle så kommer detta att vara en “marknadsplats för målgruppsdata” och främst vara riktat till företag som använder sig av digital marknadsföring och säljer sina tjänster till andra företag eller organisationer, skriver IDG News.

Läs mer: Pinterest ska samarbeta med Oracle för att mäta fysiska säljsiffror

Det finns över 400 företagsanvändare och en miljon företag i denna tjänst, enligt Oracle Data Cloud som är avdelningen bakom erbjudandet. Den största mängden av datan i tjänsten kommer från USA, men även internationella B2B-verksamheter ska vara tillgängliga.

Att ha tillgång till en så stor källa av data tillgänglig sägs enligt många experter vara något av en välsignelse, och underlätta för många som sysslar med försäljning företag emellan. Nu ska man nämligen på ett lättare sätt hitta “rätt” person på företaget man vill handla med, och då menas i synnerhet beslutsfattarna.

Genom att kolla upp dessa personer så man lättare håll koll på vem som är nyckelperson – och vem som inte är det.