Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Marknadsförarna lever inte som de lär – mäter inte sin ROI

Att hålla koll på sin ROI (Return on investment) är något som många inom marknadsföringsbranschen vill att företag ska göra. Ändå visar ny forskning att bara lite över en fjärdedel gör det själva. Samma undersökning visar också att företagen i stort inte är bra på att mäta digitala marketing-utgifter.

Rapporten kommer från Ruler Analytics, och marknadsförarnas ROI-mätningar får där bara 28, 6 av 100 på indexskalan. De som faktiskt är bäst på att använda sig av analys är detaljhandeln (som får full pott på skalan) tätt följda av turistindustrin (82,6 av 100 på indexskalan).

Läs mer: Trenderna som kommer revolutionera framtidens förhållande mellan kund och företag

De flesta företag håller såklart på med webbsideanalys, men det verkar som att väldigt få mäter ”return on digital marketing spend”, alltså ROI:n på digital marknadsföring. Bara 28 procent tycks vara nyfikna. Är det inte dags för företagen att faktiskt börja hålla koll på vad som är den starkast växande marknadsarenan?

Rapporten Are businesses using analytics and call tracking effectively? kan läsas i sin helhet via länken här.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>