Keymetrics

Jag hatar retargetingannonser – bara skräp och ingen nytta

Varför, varför, varför måste sajter ha retargetingannonser på sina sidor. De är helt värdelösa och bara irriterar. Varför påminna mig hela tiden om ett köp som jag redan gjort? Varför?

Under sommaren har jag blivit konstant påmind om de köp jag redan gjort. Ja, jag köpte ett par Crocs för att de är supersköna så under första halvan av sommaren fick jag se annonser om Crocs på alla sajter. Sen köpte jag ett par surfshorts och då dök det upp annonser för surfshorts överallt.

Jag vet att jag köpt surfshorts så snälla sluta visa mig om och om igen något jag redan fattat ett köpbeslut om. Tänker sajten att jag ska spontant köpa fler surfshorts? Eller ska jag få veta att här kunde jag minsann fått mer rabatt så att jag ska känna mig lurad över mitt första köp? Varför får jag se två annonser om surfshorts i samma vy? Inte nog med det får jag även se samma annonser hela sex gånger när jag scrollar ned på sidan.

Frågorna är många och få har svaren. För sajterna handlar det om att sälja ut sitt inventory till varje pris. Om sajterna kan tjäna 10 öre för att visa något som de nog vet irriterar sina besökare tar de ändå chansen. För sajterna är det nämligen alla bäckar små som bär affären.

Och sen tycker sajterna att det är konstigt och framförallt dåligt att besökare installerar en reklamblockerare.

Lyssna också på: Därför fungerar inte retargeting som annonsformat

Det kanske är så att retargeting drivs på av företagen som skapar reklamblockerare. Syftet med retargetingannonserna är att driva internetanvändarna så galna att de ger upp och till slut installerar en reklamblockerare. En teori för att få rim och reson i det hela. Eller vad tror du?

Du kan läsa frustrationen jag upplever. Jag har faktiskt försökt hålla mig hela sommaren att inte skriva den här artikeln. Annonsbärande sajter har det tufft nog när nu så många internetanvändare använder reklamblockerare. Men det är faktiskt deras eget fel för det här är ren idioti.

Om vi sprider det här budskapet vidare kanske vi får ett slut på retargeting och samtidigt kan minska antalet installerade reklamblockerare. För det är ju faktiskt så att sajtägare också behöver pengar för att överleva. Men nuvarande retargetingannonser är helt fel väg att gå.

#jaghatarretargeting

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Rida på Black Friday-vågen? Så här fångar du den innan konkurrenterna