Keymetrics

Gerillastrid med SEO för ett jämställt Google

Sök efter ”VD” eller “CEO” på Google Bilder och du hittar bara en handfull kvinnor i de första 100 bildsökresultaten. Av dem är en bild från en bildbank (sk. stockphotos) och en annan är … Barbie.

Tre praktikanter på den amerikanska byrån “The Barn” vill förändra Googles mansdominerade skildring av vem som är, och hur en vd ser ut, med hjälp av lite SEO-magi. De har därför börjat utveckla en metod som ska att tvinga Google att uppmärksamma sina skeva bildresultat.

Så varför är sökresultaten för vd/CEO så bedrövligt homogena? Copywritern Brandon Holliday på The Barn förklarar att en stor del av problemet är Googles egna algoritmer. Projektet har därför tagit hjälp av en sökmotorsguru för att skapa kampanjen och ge konkreta resultat.

Inspirationen till projektet kommer från “Three Black Teenagers”-kontroversen där en användare hade sökt på “tre svarta tonåringar” och fick upp mängder av förbrytarfoton men vid ett sök på “tre vita tonåringar” visades nästan bara stockbilder på lyckliga, leende vita tonåringar.

För att kickstarta projektet har websajten MoreWomenCEOs.com och konton på olika sociala medier lanserats med hashtaggen är #ItsaJobNotaGender. Med hjälp av byråns in-house team producerades också den här videon.

Planen är att få backare att dela en bild av fyra kända och uppmärksammade kvinnliga vd:ar: Ursula Burns vd Xerox, Meg Whitman vd Hewlett Packard, styrelseordföranden och vd:n för PepsiCo, Indra Krishnamurthy Nooyi och General Motors vd/styrelseordförande Mary T. Barra.

Google kanske inte alltid är den mest mottagliga partnern för den här typen av projekt, men med tillräckligt stor opinion tar de förhoppningsvis tag i frågan.

Huvudsaken är att gemene hen blir medvetna om att det här är ett problem.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Allt fler streamingabonnemang i svenska hushåll och stark tillväxt att vänta