Keymetrics

”Du, vad tycker du om den här?”

En studie av onlineköparnas vanor visar att majoriteten av konsumenterna vill veta andras åsikter innan de genomför ett onlineköp.

Annan forskning visar samtidigt på att de flesta konsumenterna vill ha relevanta hellre än personliga erbjudanden. God service är också av stor vikt. Den växande onlinehandeln blir allt mer på konsumentens villkor.

Läs mer: Nytt index ska ge mer kunskap om konsumenternas onlinevanor

Studien kring onlinehandel heter 2016 Connected Commerce, och kommer från den digitala reklamagenturen DigitasLBi. Man har undersökt 1000 konsumenter i 15 olika länder, inklusive Sverige och Danmark. Det visar sig att hela 78 procent av oss som handlar online helst vill få en anda åsikt innan man faktiskt köper en produkt.

Köpare i Asien och Sydeuropa var i synnerhet intresserade av andras åsikter mer än andra marknadsområden. Det visar sig också att

  • 35 procent av konsumenterna konsulterade vänner och familj innan ett onlineköp
  • Tyskar tog med andras råd i sitt beslut i 44 procent av fallen, medan bara 22 procent av Italienarna faktiskt brydde sig.

I en annan studie från The Future Foundation utförd i Storbritannien visar det sig också att konsumenternas förhållande till varumärken och företag har förändrats under den senaste tiden.

Det visar sig att medan många (40 procent) vill ha påminnelser om erbjudanden och köpförslag från varumärken, så vill bara 33 procent ha skräddarsydda sådana.

Många av dem som är lojala med ett visst varumärke trots att andra kan vara billigare är de som uppskattar god service (52 procent), produktkvalitet (48 procent) och utav… bekvämlighet (46 procent).

Några av de andra upptäckterna i studien är att många konsumenter gärna delar med sig av data till företag och varumärken mot gentjänster – som lägre priser, specialerbjudanden eller bonuspoäng.

Behöver du hjälp med att nå rätt målgrupp med din digitala annonskampanj? Klicka här.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.

RELATERADE NYHEER
Företagen som använder ”smart data” i sin marknadsföring