Branschjättar inom marknadsföring stärker sitt samarbete

IAB – (Interactive Advertising Bureau) reklamvärldens stora branschorganisation – har nyligen skrivit på ett nytt avtal med Dmexo, som är ett av världens största konferenser inom digital media och teknologi. Det amerikanska IAB hoppas använda samarbetet som en språngbräda för internationella satsningar.

Som en del av samarbetet så kommer IAB att sända flera chefer för att hålla föredrag under den kommande Dmexo-konferensen som ska hållas den 14-15 september i tyska Köln. Fjolårets evenemang drog över 43 000 besökare, så det lär bli stort. Några av talarna i år är Twitters VD Jack Dorsey och Mondelez CMO Dana Anderson.

“Dmexo kommer att ge IAB och dess medlemmar möjligheten att dela med sig av inspirerande kunskap och ett unikt potential för framgångsrika affärsavtal. Dmexo får i sin tur dra nyttan från IAB:s breda expertis och deras högkvalitativa talare under konferensen”, sade de båda organisationerna i ett gemensamt uttalande enligt AdWeek.

Detta är inte första gången som de båda samarbetar – tidigare i år stod båda organisationerna för det dagslånga eventet “Turning mobile into mobility” under konferensen Mobile World Congress. Då var man också sponsrad av jättar som Google, Facebook och Nasdaq.

Enligt David Doty från IAB så är detta samarbete också en del av IAB:s expansion på den internationella arenan, då man söker nya marknader för sin verksamhet.

Läs mer: Fem största utmaningarna för den digitala reklambranschen enligt IAB