Keymetrics

6 skäl varför ni måste rekrytera en Digital Manager

Den digitala utvecklingen ökar och accelererar hela tiden och det är allt svårare att hänga med i alla digitala trender som växer exponentiellt.

Det krävs en ny organisation med nya funktioner för att kunna klara av att hänga med. En befattning som kommer att bli allt mer viktig de närmaste åren är en Digital Manager som följer med i utvecklingen och fångar upp de viktigaste trenderna så att man kan optimera affären till digitala utvecklingen och kapitalisera på de nya förutsättningarna.

Här har du sex saker som en Digital Manager måste kunna bemästra:

1. Dataanalys och Big Data

Det handlar inte om vad du gör med Big Data, det handlar om analysen av data. Analytiker som kan sammanställa och tolka data och presentera den så att alla förstår är den nya hjälten i organisationen. Data Scientists som behärskar och förstår konsten av marknadsföring och har tillgång till tekniska verktyg och plattformar kan åstadkomma stora skillnader i mer trafik och bättre konvertering som i sin tur ger mer affärer.

Kreativa marknadsförare behöver en ny partner och det är analytiker som kan ge kloka insikter som de kan omsätta till smarta effektiva kampanjer utifrån användarnas beteenden och intressen.

2. Digitala kanaler som sociala medier och mobil

Mediemarknaden är under stor förändring och användarna konsumerar media i fler kanaler än någonsin förr. Man måste följa med i den digitala transformationen om man man vill nå sina kunder och prospekts.

Den organiska trafiken på Facebook är död, nu måste du köpa räckvidd eller jobba med Social Influencers. Tillväxten i Svensk reklammarknad utgörs i huvudsak av den digitala reklamen som snart står för 50 procent av den totala kakan (3,5 miljarder kronor av totala 7,9 miljarder kronor), den växte med 20 procent första kvartalet. Medan reklammarknaden växte med 4,4 procent som helhet (alla som är matematiskt sinnade kan räkna ut att de analoga medierna backade, eller förlorade mark till det digitala).

De stora amerikanska drakarna växer i stormfart, Google sök växer, Facebook växer, Snapchat har snabbt blivit ungdomarnas favorit. Samtidigt som traditionella medier backar och förlorar mark.

De digitala transformationen kräver att marknadsavdelningen och IT hänger med i den snabba utvecklingen, därför finns det just nu ett stort behov av en Digital Manager som kan hjälpa CMO (marknad) och CIO (IT) att förstå de nya utmaningarna.

Marknadsavdelningen behöver förstå de nya digitala möjligheterna med optimering och konvertering. IT-avdelningen måste förstå marknadsavdelningens nya snabbt förändrade förutsättningar.

3. E-postmarknadsföring

E-post bombning fungerar inte längre, man accepterar inte att få en massa spam i inboxen. Öppningsgraden på irrelevanta meddelanden krymper i snabb takt. Man måste segmentera kunderna baserat på data för att skapa relevanta meddelanden utifrån intressen. Det handlar om att analysera studsar öppningsgrad och konverteringar för att optimera utifrån beteende.

Många e-postbombar tyvärr fortfarande trots att man har en analysavdelning som är experter på att analysera och optimera data.

Sociala medier är bra för bygga varumärke, men de mest lojala och engagerade kunderna vill fortfarande hålla nära kontakt via email. Många framgångsrika marknadsföringskampanjer och försäljningsresultat kommer fortfarande från företagens e-postlistor.

4. Optimering av Sök

Sök är ett underskattad sätt att öka trafik och köp. Många är fortfarande otroligt dåliga på att optimera deras organiska sök.

Optimera ditt innehåll, hemsida och blogg för organiskt sök och rankas högt på sökmotorer tar tid och det är ingen snabb fix. Men det går inte försumma att göra detta eftersom rätt utfört kommer det i slutändan att driva på majoriteten av trafiken utan insatser.

Det kan ta år att skapa innehåll och det krävs konstant taktisk aktivitet, analys och optimering.

5. Content Marketing

Innehållet är grunden för all marknadsföring. Du behöver vassa texter, bra rubriker relevanta bilder, blogginlägg och dela med dig av rapporter och guider som användarna kan ladda ned för att skapa ett förtroende och en långsiktig relation. Att negligera Content är det samma som att inte bry sig om sina kunder och användare eller sin långsiktiga affär.

Content Marketing har otroligt många fördelar rätt utfört. Du får ett ökat engagemang, viral spridning i sociala kanaler, förbättrad SEO och i slutändan fler leads och mer försäljning.

6. Mobil Marknadsföring

Den mobila explosionen och ökningen av smarta telefoner har tagit många marknadsförare på sängen. Många har än idag inte en webbplats som är anpassad till de mobila användarna, trots att allt fler lägger mer tid med sin mobil än de gör med en dator.

Man måste analysera och anpassa innehåll till användarna utifrån deras beteende som skiljer sig mellan mobil och dator.

Datorn är var mans arbetsredskap, men mobilen är allas bästa vän som man alltid har nära till hands när man skall söka efter något.

Den mobila explosionen den sker här och nu, man bör lära sig det digitala och man måste göra det snabbt!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Anslutningsavgifter