Keymetrics

Så tjänar Facebook pengar på appar

Facebook tjänar storkovan på appar. Detta må kanske låta överraskande, men det forskning från Citi Research visar att Facebook är den största plattformen för marknadsförande av nya appar, och dessa annonser är såklart något sociala mediejätten får en stor peng för.

Citis statistik visar att 1,15 miljarder appar kommer att ha laddats ner via Facebooks plattformar (Instagram, Facebook Messenger, WhatsApp och Facebook självt) under 2016, en ökning med 33 procent från fjolåret. Dessa kommer från de annonser för appar som dyker upp på mobilappen, och som gör att användare direkt kan ladda ner och installera en app.

Annonserna för mobila appinstalleringar gav Zuckerbergs bolag intäkter värda 2,9 miljarder amerikanska dollar (ca 24 miljarder kronor) under 2015. Detta kan jämföras med hela USA:s intäkter inom denna sektor på 4,6 miljarder dollar under samma år!

Mycket av Facebooks lukrativa framgång för app-annonserna ligger troligtvis i att varken Google Play eller App Store haft några vettiga sätt för användare att upptäcka nya appar på. Detta räknar experter (exempelvis Buisness Insider) kan dock vända, då båda företagen introducerat förändringar som ska råda bot på detta. Apple har dessutom introducerat egna app-installeringsannonser nyligen.

Läs mer: Kvinnor föredrar sociala appar, män ”praktiska” – men alla älskar Facebook

Citi Research räknar dock med en fortsatt ökning för Facebooks intäkter, och tror att användare kommer ladda ner 1,334 appar under kommande år, och det är klart – under fjolåret låg siffran på 867 miljoner appar, så en gissning vore ändå att trenden kan fortsätta uppåt ett år till.

Facebook vet sannerligen hur man bäst håvar in pengarna på alla sätt och vis!

Behöver du hjälp med din annonskampanj på sociala medier, mobiler och surfplattor? Klicka här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
IAB Europe har uppdaterat sin GDPR-guide till 2.0