Keymetrics

Nu kan du själv bestämma annonserna på Google

Google vill att vi ska ha bättre koll och mer kontroll kring den personliga data som sökmotorjätten samlar om oss – något som ska ge en personligare annonsupplevelse på nätet.

Enligt uppgifter som bland annat branschtidningen AdWeek tagit del av så kommer Google de närmaste veckorna att introducera en ny tjänst för registrerade användare (de med ett Googlekonto, alltså). Nu kommer man att samla att data från YouTube, Gmail-meddelanden och Google-sökningar på ett och samma ställe.

Som en följd av detta så kommer man även att kunna ändra integritetsinställningarna (privacy settings) så att den data som sparas ska kunna ge en mer individuellt anpassade annonser (ja, de drivna av Googles AdWords, får man anta).

Tjänsten kommer att vara frivillig, och de användare som inte vill vara med kan fortsätta använda de nuvarande integritetsinställningarna. Det kan dock vara en bra grej att hoppa på – Google samlar redan in massiva mängder data, men trots det får vi annonser som vill sälja samma resa du bokade i förrgår. Den nya tjänsten (sägs) bättre förutse vad en användare kommer vilja köpa, baserat på dennes inställningar alltså.

Användarinställningarna ska också få en inställning som ska visa internethistoriken tvärs över alla Googles domäner, något vi redan skrivit om här på Dagensanalys.se. Tidigare hölls data för varje plattform (YouTube eller Gmail, exempelvis) separata, men så icke längre alltså.

Läs mer: Google avslöjar hur mycket de faktiskt vet om dig

 

Det får ändå ses som en trevlig gest av Google att inte tvinga på oss de nya integritetsinställningarna, utan istället låta användare själva få bestämma om man vill testa det nya systemet. Mer personliga annonser låter förstås också som goda nyheter – kommer Google äntligen att annonsera rätt produkter för rätt personer?

Behöver du hjälp med att optimera din ditigala marknadsföring  och hitta din målgrupp? Klicka här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Aftonbladet Supernytt
Aftonbladet lanserar Supernytt