Keymetrics

Kostnaderna skenar iväg för KIT som redovisar mångmiljonförlust – men det finns en dold plan

Peder Bonnier var nominerad till årets branschpersonlighet 2016 och har hyllats i medier för sin satsning på KIT – tjänsten som når 600 000 läsare per dag och två miljoner videoströmmar per vecka. Trots de fina siffrorna gör hela satsningen enorma förluster. Hur är det möjligt och vad är den dolda planen?

För att starta KIT krävdes det kapital. Efter några spinn med familjen stannade flaskan på Bonnier Growth som pumpade in 50 miljoner kronor. Enligt KIT var investeringen ytterligare ett bevis på att de var helt rätt ute med sin affärsidé. KIT säger också att det  har ”saknats journalistik utan betalväggar”, så nu skulle man visa hur det ska gå till för resten av världen och framförallt till Bonnier som med öppna ögon väntar på svar.

KIT säger att de bara efter ett års verksamhet redan är större än GP.se, Omni, Nyheter24 och fler.

Inom ett år nådde KIT ut till 600.000 personer på daglig basis vilket gjorde dem större än många andra nyhetstjänster på nätet. Omsätter vi personer till kakor skulle det innebära att KIT är i topp 10 av svenska nyhetssajter, enligt KIA-index. Trots topp-placeringen dyker tjänsten inte upp bland de topp 300 sajterna i Superlistan som är en objektiv mätning med en surfpanel.

Hur kan en av Sveriges största nyhetstjänster göra brakförluster och inte dra in några pengar?

För KIT handlar det nog inte om hur stora de är idag i antalet läsare. En halv miljon hit eller dit, mått enligt standard eller lite skräddarsydda räknesnurror spelar nog ingen större roll. För planen är inte att bli störst utan att lära sig av internet, tekniken och vårt mänskliga beteende.

Tjänsten som är i uppstart har lagt allt sitt krut på att expandera både vad det gäller personal, köpa trafik på Facebook samt bygga tekniken. Enligt KIT går det hela ut på att med hjälp av avancerade META-taggar kunna leverera rätt nyheter vid rätt tillfälle till en önskad målgrupp. Att helt enkelt skapa intelligens i förmedlingen av nyheter så att varje tänkt läsare känner att ”det här var verkligen en nyhet för mig”. Med kunskapen och tekniken ska man sedan kunna förmedla så kallade native-annonser och lyckas med konststycket att konvertera konsumenter till köpare för annonsörerna.

Vem vill inte knäcka nöten som ger svaret på var intäkterna ska komma ifrån när bannerannonser tappar i värde och reklamblockerare ökar lavinartat.

KIT vill hitta ett nytt system som trumfar bannerannonser och sedan rulla ut det till Bonniers alla hörn. Att bevisa att kvalitetsjournalistik som är distribuerad i sociala medier kan göras lönsam samtidigt som man kontinuerligt itererar. Kanske är det värt en förlust om 22 miljoner kronor och intäkter om ”mer eller mindre noll” efter ett verksamhetsår för Bonnier.

Måste erkänna att jag känner mig avis på Peder som fått 50 miljoner att trolla med. Tänk vad härligt att få experimentera och söka lösningar på superaktuella problem och ha en stor kassa att hämta kraft ifrån. Ett stort fett Gilla från mig.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Klarna utsedd till Årets Annonsör