Keymetrics

Infograf: Konsumenter har faktiskt ingenting emot reklam i meddelandetjänster

Meddelandetjänster som Facebook Messenger eller WhatsApp samlar redan enorma mängder aktiva användare, och fortsätter växa explosionsartat. Nu visar ny forskning att företag kan använda sig av den allt suddigare gränsen mellan sociala medier och textmeddelanden.

I samband med att konsumenterna flyttar sin aktivitet från traditionella sociala medier till meddelandeappar, ökar toleransen för kontakter med företag inom dessa tjänster. Det som tidigare varit privata samtal börjar även bli en del av det offentliga, helt enkelt.

Läs mer: 60 miljarder meddelanden varje dag

I en infograf baserad på en studie av amerikanska marknadsföring-företaget Epsilon ser vi sammanfattningen. Ett intressant resultat som redovisas är exempelvis att en stor del av de yngre användarna kan tänka sig att göra inköp via meddelandeappar, gärna med PayPal som betalningsmedel.

Man är också öppen för reklam via textappar, helst i form av erbjudanden såsom rabattkuponger eller notifikationer om kommande reor.

Medium-is-the-Message

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Spotify största plattform för podcastlyssnande i Sverige