Facebook Messengers Chatt-botar lovar bättring

En del har kritiserat Facebooks Chatbotar till meddelandetjänsten Messenger, som har lidit en del av buggar och andra barnsjukdomar. Facebook verkar dock fortsätta sin hårdsatsning på tekniken, och lanserar nu en rad förbättringar som ska göra botar mycket bättre.

Dessa uppdateringar lanserades nyligen på Facebook Messengers blogg, och innebär sådant som “Quick Replies” och “Account Linking”. Det förstnämnda betyder inte att botarna ska svara snabbare, utan på att användarna nu ska ha tillgång till svarsalternativ. Detta är förstås främst ämnat för företagsbotar som ska hantera vanliga konsumentfrågor.

I och med “Account Linking” ska man alltså kunna länka personliga konton med företagskonton, för att på så sätt ge konsumenterna “en mer personlig upplevelse”. Andra uppdateringar är sådant som bättre stöd för GiF:ar och videofiler och fastnålade menyer.

En sista, men kanske något talande, uppdatering är också möjligheten för användare att tysta en störande bot medelst en “mute”-knapp. Har boten dessutom varit förfärligt dum så kan man också poängsätta och recensera den.

Läs mer: Nu finns det över 11.000 bots till Facebooks Messenger

Med drygt 11 000 botar där ute så kan dessa uppdateringar vara rätt nödvändiga, om företag nu ska fortsätta tillämpa tekniken på det sättet som Facebook vill att de ska.

Behöver du hjälp med att anpassa din marknadsföring till de senaste digitala trenderna? Klicka här.