Keymetrics

E-sport lockar allt fler tittare och TV-bolag


E-sporten är en växande genre, och vi som bor i Sverige har kunnat följa spelmatcher i bland annat DOTA 2 och Starcraft II på rikstäckande kanaler som SVT och TV6. ESPN är nu nästa kanal.

Om du kände att du behövde fler bevis för E-sportens tillväxt annonserar nu det stora TV-sportnätverket ESPN i USA att man ska sända världsmästerskapen i fighting-spelet Street Fighter V både på linjär-TV och online.

Mästerskapen är en del av Evo (Evolution Championship Series) som är ett årligt event för fightingspelsturneringar för andra kända titlar som Tekken, Mortal Kombat med flera. Detta gång kommer Evo 2016 alltså att sändas på traditionell TV via ESPN2, och på nätverkets onlinekanal WatchESPN i en streamad variant.

Läs mer: 11.000 samlas för att se dataspel i Madison Square Garden

E-sporten växer stort, och även om man kan argumentera kring att tradtionell linjär-TV är på väg ut, är det ändå ett stort steg att man nu sänder vad som tidigare sett som barnsligheter på nationell TV. ESPN verkar leda den utvecklingen i USA.

Om du behöver hjälp med att optimera din annonskampanj på nätet för att hitta rätt målgrupper så ska du klicka här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nike köper analysföretag för att ligga steget före