Keymetrics

Så lyckas du med nästa livesändning på Facebook

Facebook Live är den nya stora online-video kanalen som är ett bra sätt att synas i nätverket då Facebooks algoritmer prioriterar livesändningar. För att få ännu bättre genomslag och fler tittare till din nästa sändning har vi tagit fram fem enkla tips.

Fem heta tips hur du lyckas med Facebook Live:

1. Skriv om din Facebook Livesändning ett par dagar innan du sänder

Det finns flera skäl varför detta är en bra idé. För det första är man van vid en TV-tablå oavsett om det är förinspelade program eller livesändningar. Man är helt enkelt van vid att det kommer att komma ett event eller en händelse som jag bokar upp för att den måste jag se. För det andra, om ingen på förhand vet att du kommer sända är det svårt för dem att veta att du kommer att sända.

Puffa för dina Facebook Livesändningar innan du sänder så kommer du garanterat få fler tittare, enkel logik om man vet om att något kommer hända är chansen klart större att man deltar.

2. Förbered och träna innan din sändning

Nu när du har bjudit in alla du känner (och inte känner) till din Facebook Livesändning har du väckt en förväntan hos dem att detta kommer bli riktigt bra. Se till att det blir riktigt bra! Hur gör man då för att göra en bra livesändning – man tränar och testar så klart. Testa olika vinklar, ljud och vart det optimala stället att stå nu när du skall sända live.

Lämna inget åt slumpen, alla proffs lägger mer tid på träning än på match det är därför de kan briljera när de väl är skarpt läge. Glöm inte att föra en dialog och svara på kommentarer.

3. Var personlig, ingen gillar en robot

Hela idén med Facebook Live är att det skall vara personliga sändningar av människor i nätverket, nu kan alla sända live. Glöm inte bort att vara personlig och ha roligt, om du trivs framför kameran kommer tittarna gilla att titta på din livesändning.

Glöm inte bort att introducera dig själv och sändningen, bjud in tittarna för kommentarer och feedback, tänk att du står i ett rum och pratar med dina vänner (förhoppningsvis kommer det att vara många fler än vad som ryms i ditt rum).

4. Optimera dina Facebook Livesändningar

Lägg upp en sammanfattning av din livesändning efteråt, det går även att redigera dina sändningar efterhand. Experimentera för att få till dina filmer så att de blir lagom långa, försök få till en dialog med kommentarer efterhand för att skapa ytterligare engagemang och spridning.

Du kan ändra miniatyr, lägga till eller ändra plats och datum, ge en längre beskrivning och välja en kategori. Ingen vet hur Facebooks sökfunktion för video kommer att utvecklas, men använd sunt förnuft så bör din video upptäckas av personer i nätverket.

5. Analysera dina resultat inför nästa livesändning

Analys av data är grunden till all framgång, data visar i realtid vad användarna engagerar sig med. Facebook har lagt till två nya mått för live video. Du kommer att kunna se det totala antalet människor som såg åtminstone en del av videon, tillsammans med en löpande räkning av hur många tittare du hade vid olika tidpunkter. Använd data och analys från tidigare sändningar till dina kommande sändningar för att optimera utifrån vilka tidigare livesändningar som har fungerat bra, vilken del i sändningen verkar ha gett effekt och fortsätt iterera och optimera.

Experimentera med nästa livesändning. Försök med en annan veckodag eller tid, ändra ditt sätt att prata eller hur du står, vilka kläder du har på dig, du kan även lägga till en andra person framför kameran. Det fina med Facebook Live är att det finns så många sätt att testa vad som fungerar, eller inte fungerar.

Sammanfattning

Twitter, Snapchat, och nu även Facebook alla insett effekten i live-video. Facebook lägger en stor tonvikt på deras live-video, och de erbjuder den i särklass största publiken.

Man måste gå in i det helhjärtat och investera tid i live-video och samarbeta med Facebook. Man kommer att se betydande långsiktiga vinster i att använda det i deras sociala marknadsföring.

”Man kan inte längre se sociala medier som egen isolerad ö”

Nå framgång i Facebook med en egen Live kanal – vi hjälper dig

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Guide: Så här tar du fram en strategi för influencermarknadsföring