Keymetrics

Gapet mellan hur yngre och äldre ser på linjär-TV ökar

Vi ser allt mindre på linjär-TV – men skillnaderna mellan hur äldre och yngre tittar på TV har ändrats avsevärt den senaste tiden. Detta och finns att läsa i en ny rapport från mätorganisationen Ofcom.

Det visar sig – kanske inte helt oväntat med tanke på online-trenden – att TV-tittandet har sjunkit avsevärt när det gäller just själva dumburken. Enligt rapporten så tittade britterna på TV tre timmar och 36 minuter dagligen i snitt under 2015, vilket är 20 minuter mindre än 2010.

Detta motsvarar en 11 procents minskning under de fem åren, för hela den brittiska befolkningen. Men siffrorna är klart högre när det kommer till dem mellan 16-24 år, med över en fjärdedels minskning. De mellan 25-34 tittade 19 procent mindre, medan de mellan 35-44 såg 17 procent mindre än 2010.

Läs mer: Linjär-TV är fortfarande den främsta källan för nyheter (om man är gammal…)

Gamlingarna – alltså de mellan 55-64 – har bara dippat fem procent, medan de i pensionsåldern knappt förändrat sina TV-vanor. Det är alltså de unga som tittar allt mindre, vilket säkert inte förvånar. Detta går också väldigt raskt till, och den yngsta gruppen (26-24) tappade 10,5 procent på bara ett år (2014-2015).

Innebär detta att vanlig TV om tillräckligt lång tid kommer att främst rikta in sig på de gamla? Underhållning för ålderdomshemmen? Det kan inte helt uteslutas, och samtidigt som linjär-TV förlorar tittare så ser 7 av 10 av dem mellan 15-34 på streamingtjänster som Netflix, skriver man i rapporten.

Behöver du hjälp med att nå rätt målgrupp med din annonskampanj? Klicka här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Här är alla förbjudna annonser på sociala medier