Keymetrics

Det här kan webbyråerna lära sig av Specsavers

Nej, jag jobbar inte på Specsavers om du trodde det. Men jag är en av deras kunder som känner sig omhändertagen. För inte så länge sedan fick jag ett mejl ”Dags för ny synundersökning”.

”Hej Elwira. Det har nu gått två år sedan din senaste synundersökning och vi rekommenderar att du bokar en ny tid hos oss. Även om du upplever att du ser bra är det viktigt med regelbundna synundersökningar för att upptäcka eventuella förändringar och vara säker på att du använder rätt glasögon eller kontaktlinser.”

Specsavers har sett till att det är jättelätt för mig att genomföra bokningen:

Snip20160610_1

Och varför skriver jag om detta och tycker att webbyråerna borde lära sig från Specsavers? Eller för den delen från min hårfrisörska som alltid ser till att jag bokar nästa besök innan jag lämnar salongen?

För att jag vittnar om bristande kundvård på ett stort antal webbyråer. De flesta webbyråerna går från den ena kunden till den andra utan att ta hand om befintliga. Jag projektleder en del och ofta känns det som om jag inte föreslår ändringar och justeringar på deras webbar så är det ingen som gör det.

Det finns få mindre eller mellanstora byråer som hjälper ”gamla” kunder inse att även om de själva tycker att deras webb fungerar har det hänt ett antal förändringar på marknaden. Vill de vara säkra på att allt fungerar krävs det en genomgång. ”Klicka här och välj datum som passar dig bäst”- det är väl inte så svårt, eller?

Vad krävs för att webbyråerna ska vara engagerade i hur deras kunders webb mår? Varför sätts så sällan relationen i första rummet? I jakten på nya kunder tappar byråerna gamla projekt på löpande band.

Mina tre tips för webbyråerna är:

  • Se till att webben du levererar inte blir en engångshändelse
  • Gör kunden medveten redan innan lanseringen att deras webb är bara början av resan och boka upp frekventa genomgångsmöten med dina kunder
  • Utbilda och utveckla dina kunder hela tiden eller se till att koppla samarbetspartners som kan utföra ”hälsoundersökningar”

Sist men inte minst: var nyfiken på dina kunder hela tiden! För om deras verksamhet utvecklas hela tiden borde även din webbyrå vara med på resan, eller hur?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Publicis Group rasar på börsen efter svagt kvartal