Keymetrics

Sveriges främsta digitala personer köper vänner och Likes på Facebook

Vi lever i en artificell värld där vissa av Sveriges främsta personer som jobbar med digital medier köper Likes på sin personliga Facebook-sida för att sprida ordet om hur duktiga de är inom digital marknadsföring.

Jag kan tycka att det är lite osmakligt att man skall behöva köpa sina vänner på nätet. Det var ju det som man brukade skämta om i sin ungdom, att man köper sina kompisar. Frågan är om man är framgångsrik inom digital marknadsföring om man köper sin räckvidd?

När man pratar om social influencers säger många experter att ”It’s not a numbers game, it’s about relevance and earned relations”. När vissa social influencers köper räckvidd i sociala kanaler kan man fråga sig om media är förtjänad när det faktiskt är köpt media.

Låt mig dra en liknelse, om man skulle göra samma sak innan sociala medier fanns i varje mobil och dator:

Om en person inom TV-mediet skulle säga att han/hon är en av Sveriges främsta TV-person och samtidigt köpte TV-reklam för att marknadsföra sig själv, skulle man betrakta denna person som Sveriges främsta TV-personlighet?

Eller om en person som uttalar sig om att vara Sveriges främsta nyhetsperson inom morgonpress och även skulle köpa sig en helsida på DN eller SvD för att promota sig själv. Skulle vi acceptera detta?

Men nu när alla försöker öka sina följare, vänner och Likes på Facebook och Twitter är det tydligen helt okey att köpa sina vänner. 

Alla digitala experter som läser Dagensanalys.se är välkomna att debattera med mig på @mackhe eller på Dagensanalys.se via vår Facebooksida eller på Twitter eller varför inte under hashtaggen #IBuyMyFriends

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Kan data hjälpa oss motivera millenniegenerationen på arbetsplatsen?