Keymetrics

OfficeReports – så kan man länka PowerPoint och Excel

Den danska tjänsten OfficeReports är ett produkt som konverterar Microsofts PowerPoint och Word till en ”komplett data och rapporteringsprodukt för undersökningar”. Nu introducerar man även en funktion som ska länka data från Excel till PowerPoint för de där snygga presentationerna på nästa möte.

OfficeReports har varit ute på marknaden sedan juni 2013, och skapades av Torben Laustsen och Fred Balkenende (som tidigare skapat undersökningsverktyget TricTrac). Programmet konverterar Microsofts mjukvara till överskådliga analyser och statiska analyser.

Denna nya uppdatering använder sig av bakgrundsfärger från Excel för att kunna skapa så kallad ”conditional formatting”, för PowerPoints tabeller och grafer. Specifika textstycken i Excel kan länkas som loggor i PowerPoint, och utvalda bakgrundsfärger som ikoner. Man ska även kunna länka data till specifika former.

Ett tips för att läsa mer och förstå mer kring produktens egenskaper är att spana in deras egen sida här.

Lausten själv kommenterar lanseringen med att man nu ”utan att behöva kompromissa med layouten kan uppdatera månatliga rapporter på bara några minuter med hjälp av OfficeReports. Förutom att spara tid, så innebär automatiseringen en högre kvalitet på grund av färre mänskliga fel”.

Läs mer: Så undviker du fallgroparna i PowerPoint

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här aktiverar du Google-Signaler i Analytics