Keymetrics

Nu kan en vanlig smartphone spåra dina ögonrörelser

Forskare vid MIT och University of Georgia har utvecklat en ny sorts mjukvara som ska underlätta för forskning som använder sig av så kallad eye-trackingteknologi. Med hjälp av maskininlärning har man lärt vår mobil att hålla koll på vart vi tittar. Tids nog kan detta visa sig vara ett nyttigt verktyg inom marknadsföring.

Det är bland annat forskarstudenten Adita Khosla som tillsammans med forskarkollegornas lärt deras app att spåra ögonrörelser med hjälp av 1500 mobilanvändare, skriver bland annat siliconindia.com. Man använde sig av e-handeljätten Amazons crowdfunding-sajt, Mechanical Turk för att locka till sig användare som fick en liten peng varje gång de agerade försökskaniner.

Denna data – kring 1600 bilder för varje användare – kunde man lära appen en himla massa nyttiga saker och enligt uppgift minska felmarginalerna med två gånger jämfört med andra, liknande experimentella system.

Tanken är att bättra på utvecklingen av eye-trackingteknologi genom att använda smartphonens kamera istället för att tvinga användare att köpa dyra enheter utan andra användningsområden.

Läs mer: Kan eyetracking vara svaret för att nå mångkulturella målgrupper?

Den nya appen kommer att presenteras på en konferens i Las Vegas under den kommande veckan, tillsammans med ett utförligare PM.

Behöver du hjälp med din digitala markandsföring? Klicka här

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ännu en satsning som förenar den digitala världen med IRL