Keymetrics

Facebook läser in allt du skriver för att sälja bättre annonser

DeepText – så heter Facebooks nya AI som ska kunna förstå text lika bra som en människa, genom att uppfatta kontext.

Mycket av det vi människor säger till varandra, om det är i text eller med rösten är kontextuellt. Ett ord kan betyda flera saker beroende på sammanhang, något som maskiner kan ha mycket svårt att få grepp om. Tanken med DeepText är att den ska göra just det – ja, fast inte än. Just nu lär den sig fortfarande.

Men i framtiden hoppas Facebook att DeepText ska kunna sålla bort spam och hatiska inlägg helt själv och även rekommendera inlägg och grupper relaterade till ett konversationsämne, skriver man i ett blogginlägg i samband med annonseringen av AI-systemet.

Behöver du hjälp med att marknadsföra dina produkter eller tjänster på Facebook? Klicka här.

Just nu så ska den dock användas till två saker; i Facebook Messenger så ska den känna av när någon behöver skjuts för att erbjuda dem en Uber-taxi. I Facebooks flöde så ska den känna av när någon vill sälja något, för att då kunna formatera om inlägget till en annons (om du vill) med hjälp av Facebooks säljverktyg.

AI klarar redan 20 språk, så oddsen är rätt stora att ingen av oss kommer slippa undan i framtiden. För detta är ett tveeggat svärd – Facebook håller alltså koll på allt vi skriver i våra inlägg och i våra meddelanden. Å ena sidan får vi, med tiden, ett perfekt sökverktyg för allt det där som vi kan behöva innan vi själva vet om det.

Å andra sidan så… tja, en Facebook-AI kommer hålla koll på vad vi skriver. För att sälja bättre annonser. Låt oss hoppas att det i varje fall sköts på ett ”snyggt” sätt…

Läs mer: Nu kan du planera semestern med en chatbot

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Oracle skapar digital transformations-studio hos Epicenter