Keymetrics

Facebook fortsätter att dela sin data med undersökningsbolag – Kantar är nästa

Ett av de ledande undersökningsföretagen i världen, Kantar Wordpanel, har nu börjat ett globalt samarbete med den sociala superjätten Facebook. De är nu ännu ett företag som får ta del av den enorma mängd data som lagras av Facebook dagligen.

I detta fall handlar det främst om data kring visningar av mobila annonser. Denna mobila data ska integreras med Kantars tjänst ”Consumer Mix Model” (CMM), skriver Kantar på sin blogg.

CMM kommer nu att kombinera Facebooks stora mängd data kring exponering av mobila annonser, men också desktop-baserade visningar. Man kommer att inrikta sig på att, med hjälp av Kantars data kring konsumtion, utröna effektiviteten av marknadsföring via olika plattformar samtidigt, så kallad cross-plattform advertising.

Facebook talar gärna om deras enorma intäkter från marknadsföring (5,2 miljarder dollar i April) och tanken är förstås att de som annonserar på ”fejjan” ska kunna mäta och förstå annonskampanjernas inflytande på faktiska försäljningssiffror.

Läs mer: Facebooks ”Topic Data” – så tar du reda på vad din publik faktiskt vill ha

Den nya tjänsten är än så länge inte tillgänglig på den nordiska marknaden, utan lanseras bland annat i Storbrittannien, Spanien, Portugal, Brasilien, Indien och flera andra länder. Man planerar dock att utöka tjänsten till praktiskt taget hela Latinamerika och Asien under detta år.

Samarbetet är en del av en större allians mellan Facebook och WPP – ett samarbete som annonserades redan i april 2015 och som fokuserar på data-drivna lösningar för bland annat målbaserad personlig reklam.

Behöver du hjälp med att effektivisera din digitala marknadsföring och öka din egen kunskap? Klicka här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Disney börjar blockera annonser från Netflix