Keymetrics

En av fyra tar bort appen efter bara en användning

En ny studie kring användandet av mobilappar från analysföretaget Localytics visar att en av fyra användare avinstallerar appen efter att bara startat den en enda gång. Är tredjepartsappar verkligen en helt lyckad affärsidé?

Rapporten ställer oss i alla fall den frågan, grundad alltså i att 23 procent av användarna avinstallerar en app efter en användning. Localytics har använt sig av användarstatistik från 37, 000 appar, så underlaget bör ses som rätt gediget.

Siffran är förvisso en förbättring från fjolåret, men är sämre än de 20 procenten som avinstallerade apparna år 2014. Det finns ljusglimtar – exempelvis så har mängden återkommande användare av iOS-appar gått upp från 32 till 36 procent under det senaste året.

Man konstaterar också att de appar som använder sig av push-meddelanden oftast får bättre användningssiffror än de som inte gör det.

Men faktum kvarstår – den guldrush som fanns i början av Appstores och Google Plays tidsåldrar finns inte längre kvar. Det är svårt att bli rik på en app, och kostnaden för att behålla lojala användare har ökat under den senaste tiden. Det sägs också att investerare i allt större utsträckning börjat sky appföretag, något som gjort branschen än mer osäker.

Vill man läsa mer (mörka) siffror kring appanvändade, och om hur man gått tillväga med den omfattande studien så kan man göra det här.

Om appar är något du tänkt satsa på kan det alltså vara dags att tänka om… förutsatt att Googles Instant Apps inte visar sig vara det som branschen behöver, förstås.

Läs mer: Kommer Google Instant Apps få fart på användandet av appar igen

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
TikTok gör det ännu enklare att ladda upp innehåll