Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här
Egmont e-handel

Egmonts satsning på e-handel ska nå en miljard i år

Många mediehus har sneglat på e-handel som ett tillväxtområde, men inget förlag har varit tydligare i sin satsning än Egmont Publishing som investerat i flera nordiska e-handelsbolag de senaste åren: Jollyroom (barn- och babyprodukter), Animail (djuraffär på nätet), Bagaren och Kocken (köksredskap och köksmaskiner), Fjellsport (outdoor- och friluftsprodukter) och Med24 (hälsa och hälsokost).

Vi har träffat Gustav Norlenius, E-commerce Manager på Egmont Publishing, för att få veta mer om Egmonts e-handelssatsning och även vad som ligger i planerna framöver.

Gustav Norlenius

Du jobbar som E-commerce manager, berätta lite om dig själv och vad du gör på Egmont?
– Jag är ju hyfsat ny i media och e-handelsbranschen. Jag började här i höstas. Min bakgrund är som strategi- och managementkonsult, en bransch där många bolag, inte minst de senaste åren, vill ha hjälp med digital strategi och att skapa nya digitala affärer, vilket jag jobbade mycket med – allt från dagligvaruhandel till B2B. Sedan blev jag kontaktad efter fyra år som konsult och jobbar nu på Egmont Publishing med framför allt organisk tillväxt för vår e-handelssatsning.

Hur går det till när ni går in i nya e-handelsbolag?
– Till att börja med köper vi minoritetsposter, säg mellan 20 och 30 %, med option på att öka ägandet över tid. Vi är generellt också den enda externa ägaren, så det är vi och grundarna som driver bolaget vidare. En stor anledning till att vi först går in med ett mindre ägande är att vi vill behålla management och att det även är ledningen som ska sköta den dagliga verksamheten – vi vill som nya ägare hjälpa dem att växa, med nya infallsvinklar och ny kompetens. Men huvudansvaret för den fortsatta tillväxten ligger hos bolagen själva.

Vad är det framför allt för kompetens ni bidrar med?
– Vi anser att vi har några viktiga tillgångar som kan komma väl till pass för en e-handlare. Bra content är något vi ser blir viktigare inom e-handel när webbutiker blir mer av en destinationer, framför allt för nischade e-handlare som vi investerar i. En annan viktig tillgång är kundinsikt kopplad till nischer, vi kan vissa nischmålgrupper väldigt bra, vi vet vilka de är och vad som intresserar dem och i den mån som det är möjligt så försöker vi även hitta synergier mellan våra kundbaser, som t ex samarbeten kring nyhetsbrev. Dessutom har vi naturligtvis vår marknadskraft i form av både analoga och digitala kanaler som våra e-handlare får tillgång till under förmånliga villkor. I tillägg till dessa tre tillgångar är vi ett litet team som supportar bolagen med till exempel strategiutveckling och affärsutvecklingsprojekt.

Ni går ju in med en minoritetspost medan till exempel Schibsted har som vana att köpa en majoritet direkt när de köper onlinebolag – hur kommer det sig?
– För oss handlar det om en incitamentsfråga för att säkra upp att grundarna stannar i och driver vidare bolagen, vi har ju ingen egen organisation inom Egmont som kan gå in och ratta en e-handelsverksamhet. Plus att det är ett nytt område för oss. Samtidigt är det inte så att vi totalt utesluter majoritetsinvesteringar framåt, men tanken är att de e-handlare vi investerar i har gjort en framgångsrik resa fram till idag och att vi framöver gör en resa tillsammans där vi accelererar upp ytterligare.

Hur stor ska en e-handlare vara för att det ska vara intressant för er?
– Historiskt sett har vi investerat i mindre bolag för att e-handelsbranschen också varit mindre mogen, men idag, om vi ska gå in i en ny nisch, så vill vi se 100 miljoner kronor i omsättning eller åtminstone en potential att bli marknadsledande i nischen. Och omsätter man ner mot 10-15 miljoner är det svårt att se att den potentialen finns. Däremot tilläggsinvesteringar, i bolag som vi redan äger, där vi kan genomföra förvärv som kompletterar upp på ett bra sätt, så kan även mindre investeringar bli aktuella.

Vilka e-handelsbolag har ni investerat i?
– Jollyroom var vår första investering 2013, sedan har vi även investerat i ZooZoo som sedan blev Animail, Bagaren & Kocken, Fjellsport som är baserade i Norge med en svensk sajt som heter Tindeberg och Med24 som är en dansk e-handlare. Men de flesta har verksamhet i flera nordiska länder, precis som Egmont.

Har ni någon målsättning kring hur många e-handelsbolag ni ska gå investera i?
– Vi har inte exakt kvantifierat antalet bolag, men det är klart vi har en målsättning vad gäller omsättning – den ska mångdubblas inom en femårsperiod och det är ett viktigt tillväxtområde för Egmont Publishing. Ambitionen är att nå en miljard i omsättning i år, för de bolag vi är med och äger, de låg på drygt 600 miljoner förra året.  Vi hoppas även kunna stänga ett till två nya förvärv i år, och vi tittar aktivt på nya förvärv hela tiden, så omsättningen kommer även öka genom fler förvärv.

Har ni fler e-handlare än Bagaren & Kocken, där ni har hittat synergieffekter åt båda hållen (där det till och med blev ett magasin med samma namn som webbshopen)?
– Vi tittar löpande på synergier mellan Egmont Publishing och våra e-handelsbolag, inte minst inom kärnverksamhetens digitala delar då de liksom våra e-handlare är väldigt datadrivna. Tidningen Bagaren och Kocken är än så länge det tydligaste exemplet på synergier åt båda hållen, men då detta är ett område som vi vill fokusera mer på så kommer det säkerligen komma fler framöver, båda digitala och analoga.

Sitter alla e-handelsbolag externt?
– Ja, de sitter var för sig, ingen sitter i våra lokaler. Vi är ju minoritetsägare, så det är mer en framtida fråga om vårt ägande ökar. Dessutom växer bolagen så snabbt att de löpande behöver större lokaler och hittills har vi bedömt att det är viktigare att ha flexibla bolag i flexibla infrastrukturer med fullt fokus på tillväxt än att driva synergier.

Ni har en tydlig strategi för e-handel, vad tänker du när du ser andra mediehus – kommer de gå samma väg tror du?
– Det är ju väldigt svårt att sia om – Schibsted har ju en tydlig strategi kring olika digitala tjänster, medan Bonnier fokuserar mest på läsarintäkter, men de har ju även några rena e-handlare och ett andra digitala investeringar. För oss är det e-handel som gäller och vi satsar 100 % på det, medan övriga mediehus satsar mer på lite av varje.

Avslutningsvis, har du några råd eller tips, eller viktiga erfarenheter, som ni kan dela med er av?
– Fokus, det är väl inget unikt råd, men var väldigt tydliga med det. Vi har sedan länge en del e-handelsverksamhet kopplad till titlarna men det är, och ska heller inte vara, en kärnkompetens hos en tidningsredaktion vilket gör att det inte går att skala upp ordentligt. Men vårt fokus nu är att verkligen satsa på nischade, specialiserade aktörer som är riktigt duktiga på e-handel och låter dem vara specialister. Vi supportar våra e-handlare, men vi lägger oss inte i den dagliga driften. Och: vi kommer expandera vår satsning här på Egmont Publishing, så finns det duktiga människor som kan e-handel där ute och som är sugna på att vara med på vår resa med en mycket snabbväxande och allt större portfölj av e-handelsbolag, så får de gärna höra av sig!

 

 

 

Bilder: © Egmont Publishing

 

Marknadschef på Arvato Financial Solutions

Christer arbetar som marknadschef på betalföretaget Arvato i Sverige, som levererar finansiella lösningar inom e-handel men även tjänster som abonnemang, fakturaköp och inkasso. Han är civilekonom i grunden och har jobbat med digital marknadsföring och sökmarknadsföring sedan 1998, och även med e-handel och content marketing i många år, först på Eniro, sedan IDG och researrangören Apollo och nu på Arvato. Han har även skrivit åtta böcker, den senaste (”Gräv guld i dina egna kanaler”) utkom 2017.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>