Keymetrics

Användningen av reklamblockerare på mobilen har ökat med 90 procent på bara ett år

Nästan dubbelt så många mobilanvändare idag blockerar annonserna på sin smartphone än för 12 månader sedan, enligt en ny rapport från PageFair.

Rapporten, som heter Adblocking Goes Mobile säger att en femtedel av mobilanvändarna använder sig av reklamblockerare (alltså adblockers) när de surfar på nätet. Siffrorna gäller mars 2016, så det är dessutom fullt möjligt att det är ännu fler i skrivande stund.

Hela 419 miljoner användare världen över alltså – och det är en siffra som inte inkluderar inbyggda reklamblockerare i exempelvis appar. Webbläsare med inbyggda reklamblockerare används av de flesta i den siffran, hela 408 miljoner.

Asien leder ligan, där 36 procent av smartphoneanvändarna blockerar annonser – mycket i ett område som utgör 55 procent av världens samlade smartphoneanvändare. Regioner står därför för 93 procent av världens mobila reklamblockerare.

Kina är det land där flest blockerar annonser, med 159 miljoner användare, följt av Indien (122 miljoner) och Indonesien (38 miljoner).

Européerna och Nordamerikanerna är klart färre, med 14 miljoner annonsblockerande mobilsurfare sammanlagt.

Rapporten tror dock att användningen av reklamblockerare i västliga ekonomier kommer att öka i samband med att fler tillverkare och webbläsare inkluderar adblockers som en inbyggd tjänst.

Man varnar också att mobila reklamblockerare är ”ett seriöst hot mot media och journalisternas framtid på dessa växande marknader, där människor blir uppkopplade för första gången med hjälp av relativt dyra och långsamma mobila uppkopplingar”

Läs mer: Reklamblockerare kommer att kosta utgivarna 219 miljarder kronor år 2020

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tipser vill rädda tidningarna