Keymetrics

Vi står för den första livesändningsskandalen

Under TV-Dagen, som arrangeras av Exakt Media, fick jag en utskällning av arrangören för att jag använde Facebooks Livesändning under en presentation. En ny era av vem som har rätt när det kommer till livesändningar har börjat.

Eftersom vi var inbjudna som journalist från Dagensanalys.se hade jag som målsättning med min närvaro att berätta för våra läsare om konferensen. Jag började med att skicka ut en tweet om att vi nu var på plats. Väl inne i salen tog jag några mingelbilder som jag senare skulle göra en artikel av – ”Här minglar TV-branschen”. Vi på Dagensanalys.se tycker det är kul och givande att dela med oss av event som sker inom olika media och hjälpa våra läsare att få upp ögonen för intressanta kunskapsutbyten.

Läs också: Nu kan alla sända live med Facebook

Under en presentation fick jag en spontan tanke att testköra Facebooks nya livesändningar. Eftersom jag bara ville göra ett test för att se om kvalitén håller måttet ställde jag mig längst bak i rummet och använde iPhones hörlurar med mikrofon.

Jag tänkte att det kunde vara häftigt med en kort livesändning från en konferens som just handlar om TV och dess utmaningar. Idag kan faktiskt alla vara en egen TV-kanal. 

Jag startade livesändningen och hade den live i ungefär 10 minuter. I slutet av mitt test kom arrangören fram och bad mig avsluta min livesändning. Jag stängde av tjänsten och skrev till de som tittade att jag inte fick fortsätta. Därefter tog jag bort klippet på Facebook eftersom det avslutades så abrupt och jag antog att arrangören inte ville att det ska vara publicerat.

Jag stod kvar och tittade klart på presentationen som handlade om Splay och hur Youtube är deras levebröd samt hur TV-kanalerna ställer sig till de nya möjligheterna som internet skapar (ironiskt nog).

Efter tio minuter kom arrangören fram till mig igen och vill ha ett snack. Vi gick ut i korridoren där det avfyrades en längre monolog om hur ”otacksam” jag varit som använt Facebooks livesänding speciellt då jag fick komma dit ”gratis”. Jag förklarade att jag ville göra ett test för att se om kvalitén håller i en större sal med min iPhone och dess mikrofon. Arrangören tyckte då att jag kunde ta mina tester någon annanstans för på TV-Dagen ska man ”inte göra några tester av livesändningar”, hur korta eller långa de än må vara.

Min förväntan om TV-Dagen var att man vill omfamna nya möjligheter och se det som intressanta utmaningar. Att bli utskälld för att jag tester just den funktion som är hetast inom rörlig bild idag blev ett isbad. Det finns så många olika vägar den här konfrontationen kunde ha tagit, men jag valde den enkla – att lämna lokalen – och dela med mig av den till våra läsare.

Arrangörens argument emot livesändningar kan vara följande:
– De på scen måste första säga att det är okej att de blir filmade.
Har man verkligen ett val i dagens uppkopplade samhälle?
– Vi vill filma själva för vi vill ha kontroll över det som ska visas av vår konferens.
Jag räknade fyra andra personer som filmade samtidigt som jag själv.
– Vi vill inte att Facebook ska ha någon insikt i vårt arrangemang.
Hur kan man kontrollera det när varenda personen i lokalen kan ta en bild och lägga upp på Facebook.
– Vi vill bara att de som betalar ska få ta del av innehållet.
Då måste man informera samtliga deltagare att man inte får sprida det som händer under konferensen samt låta dem avgöra om de då vill komma på konferensen. Ingen sådan information fick jag ta del av.

Att vi står inför livesändingarnas tidsperiod är ett faktum som vi inte kan gömmas oss ifrån. Tjänster som Twitter med Periscope, Facebook med Livesändningar och Youtube med liknande funktioner uppmanar till livesändningar och prioriterar dem i sitt flöde. Hur ska företag som Exakt Media kunna skärma sig från denna utveckling?

Vad tycker du?

Vi kommer att gräva oss djupare i frågan och återkommer inom kort med fler artiklar i ämnet.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Globala researchmarknaden fortsätter växa