Keymetrics

Samsung vill satsa på online-TV

Teknologitillverkaren Samsung håller enligt uppgifter på att leta samarbetspartners inom medieunderhållningsindustrin. Orsaken uppges vara planer på en egen OnlineTV-tjänst för deras egna televisionsapparater.

I sådant fall kommer man att ta upp konkurrensen med sådana jättar som Netflix och HBO. Uppgifterna, som kommer från Bloomberg, säger dock att det sydkoreanska företagets planer ”befinner sig i ett tidigt skede”, och det kan hända att det hela rinner ut i sanden.

Det man verkar veta är att företaget just nu frågar ”medieföretag” kring priset på TV-kanalspaket som kan sändas via internet – huruvida detta innebär reklamfinansierad, ”reguljär” TV eller prenumerationstjänster är oklart.

Samsung själva kommenterar det hela med att ”vår taktik är att fortsätta stärka strategiska samarbeten med innehållsskapande partners snarare än att tävla med dem”.

Flera stora företag, som YouTube, Apple och e-handelsföretaget Amazon ryktas också ha planer på egen online-TV, så Samsungs intresse i frågan ligger i alla fall i tiden.

Huruvida denna tjänst enbart ska bara begränsad till Samsungs TV-apparater, om man kommer att tillverka en egen mjukvara för tjänsten och vilken typ av utbud som kan komma ifråga är än så länge alltså oklart. Men vem vet, om några år kanske vi ser på Samsung-TV som vi nu tittar på SVT eller Kanal5?

Läs mer: Rapport: Användande av onlineTV 2016 – Den ultimata onlinevideo och TV-rapporten

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Lista: Sveriges hetaste digitala analytiker 2017