Keymetrics

Så här påverkas du av Googles senaste ändringar

Googles värld står inte stilla och på sin årliga konferens ”Google Performance Summit for AdWords” lanserade Google flera nyheter.  I den här artikeln berättar Karl Lindberg från Ad Relevance hur ändringarna påverkar ditt arbete.

Samtidigt som Google introducerade annonser i kartsök ändrades även en hel del i AdWords, exempelvis att det nu är 50 procent större annonsutrymmet för varje AdWords-annons.

Läs även: Nu förändras Googles annonstjänster

Karl Lindberg MediaHur påverkas AdWords-annonsörer av Googles senaste ändringar? Karl Lindberg på adwordsbyrån Ad Relevance delar med sig av sin syn på Googles senaste drag.

Är SEO död den här gången?

Alltid när Google gör en sådan här typ av förändring med ökat utrymme för AdWords kommer rubriker om att det är dödsstöten för SEO och självklart påverkas balansen mellan betald och organisk trafik ytterligare av det här. Men även den här gången är ryktet om den organiska trafikens död betydligt överdrivet, organisk trafik kommer fortsatt vara en viktig trafikkälla.

Hur tolkar du de senaste ändringarna?

För AdWords-annonsörer innebär det många nya möjligheter och utmaningar:

  • Möjligheter att skriva mer beskrivande copytexter om sina absoluta styrkor
  • Möjligheter att A/B testa de nya annonserna på alla enheter
  • Utmaningar att synas på premiumposition utan att starta ett budgivningskrig
  • Utmaningar att se till att ökad klickfrekvens innebär ökad lönsamhet

Och när det kommer till sökningar via mobilen?

Google berättade att det görs över 2 triljoner sökningar per år på Google och över hälften av dem görs från mobilen.

I samband med det presenterade de nyheten att det återigen är möjligt att buda helt separat för dator, mobil och läsplattor. För tre år sen togs den möjligheten bort till annonsörernas stora förtret så det är mycket glädjande att Google nu ändrat sig.

Det ger ökad flexibilitet och möjlighet att verkligen kunna fokusera in på den trafiken som är mest lönsam och därmed maximera effekten.

Vad betyder ”promotion pins”?

Nya, lokala annonser i Google Maps. Google berättade att 1/3 av alla mobila sökningar är lokala sökningar och lokala sökningar växer 50 procent fortare än övriga mobila sökningar.

För att anpassa sig till det har Google tagit fram nya typer av annonser som de kallar ”promotion pins”. Lokala annonsörer kan visa erbjudanden direkt på Google Maps-kartan till de som befinner sig i närheten.

Betyder det att ändringarna främjar fysiska besök?

Genom att använda mobilernas GPS och platsinformation så kommer Google kunna ge mer korrekt data på hur många personer som har sökt och klickat på en annons på Google och därefter tagit sig till annonsörens fysiska butik. Det är mycket viktig data för att den typen av annonsörer skall kunna utvärdera det fulla värdet av sin annonsering.

Google lanserade även lite positiva nyheter för Display och Remarketing så de flesta som arbetar med AdWords ser med tillförsikt på de nya lanseringarna. Google testar hela tiden saker, en sak som inte lanserades men som de beta-testar är att ha grön markering av annonserna istället för gul för att göra det svårare att särskilja vad som är köpt och vad som är organiskt. Det skulle inte förvåna många om det också kommer lanseras eftersom Google ständigt försöker hitta smarta sätt att öka sina intäkter.

Tack Karl för att du delar med dig av din kunskap!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
DSP, SSP, DMP vad är det egentligen?