Keymetrics

Programmatiska annonser i Sverige har köpts för 730 miljoner kronor

IRM – svenska Institutet för Reklam- och Mediestatistik, har just kommit ut med sin rapport kring programmatisk handel. Det visar sig bland annat att hela 17 procent av investeringarna av den totala omsättningen inom TV- och displayreklam är just programmatisk.

Köpen av programmatiska annonser – förenklat uttryckt automatiserad, ”smart” reklam som riktar sig rätt personer –  har ökat med imponerande 134 procent sedan 2014 till 2015, som alltså är året för rapporten.

Enligt IRM:s VD, Madeleine Thor så kan 2015 vara ”genombrottsåret för programmatiska inköp. Det är inte längre en liten företeelse som några få initierade sysslar med, utan något som alla i mediebranschen förhåller sig till”, kommenterar hon i ett pressmeddelande.

Men av de 30 miljarder, som är den sammanlagda summan av medieköpen under 2015 så utgör dessa 730 miljoner fortfarande en ganska liten roll.

”Ur ett internationellt perspektiv så är vi är vi relativt sena i utvecklingen. Investeringarna i programmatisk annonshandel väsentligt större på de stora europeiska marknaderna”, säger Thor i pressmeddelandet. ”På vissa marknader står programmatisk handel redan för över 50 procent av den samlade investeringen i display och webb-TV.”

Läs mer: Digital marknadsföring i Europa omsätter nu över 422 miljarder kronor

Men visst visar siffrorna på en dramatisk ökning, som alltså knappast bör avklinga under de kommande åren. I en så mångfacetterad tid, med ett stort antal plattformar och ständigt uppkopplade konsumenter krävs nog rätt annonser för rätt personer – något företagen gärna betalar ett större pris för.

Läs mer om rapporten på IRM:s sida här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Allt färre sökningar på Google leder till klick