Keymetrics

Less is more – riktad reklam kan vara en nackdel, menar forskare

Forskare från bland annat ansedda Stanford University i USA skriver i en nytt paper att riktad reklam inte alls fungerar så bra som marknadsförarna oftast tror. Istället förespråkar man mindre, istället för mer, informationssamlande och större transparens.

Alltför mycket informationssamlande och spårande av konsumenter riskerar att göra folk skeptiska till företaget och inger en känsla av att ens privata information har ”utnyttjats” utan medgivande.

Professorn Pedro Gardete, från Stanford Graduate School of Business, har ett exempel på detta. Säg att någon som söker en klänning för studentbalen, och baserat på detta får upp en annons som lovar ett ”brett urval av studentbals-klänningar”. Men när konsumenten väl klickat upptäcker denna att det fanns klänningar för alla tillfällen utom just för studentbalen.

Man menar att dessa annonser frustrerar konsumenten, och blir snabbt lika meningslösa som ”vanlig” reklam. Nog ligger något i det – hur många av oss har inte följts av riktade annonser baserade på googlingar för tre månader sedan, och som dessutom sällan håller vad de lovar?

Dessa annonser är oftast resultatet av en mängd informationssamlande, som dessutom ofta sker halvt i det fördolda – man räknar klicks, sökord och samlar cookies. Sådant bidrar till att konsumenterna kan känna att företaget har ”spionerat” på dem.

Forskarna, som utgår från en matematisk modell för spelteori, föreslår att man istället för sådan missvisande reklam istället satsar på ”less is more”. Att lova ”de lägsta priserna i stan” och vända sig till priskänsliga grupper bör ge goda resultat, menar man.

Man menar också på att man ska vara mer transparent med sitt informationsinsamlande – med tydliga notiser på sajterna, får man anta – och att man också ska vara sparsam med informationen man sparar.

Stämmer detta? Just nu verkar det vara som att riktad reklam är det som används mest av erfarna digitala marknadsförare. Riktade, personliga annonser ses av de flesta som de största drivkrafterna till ökad ROI, och flera studier från företagen själva tycks bekräfta detta.

Forskarnas teorier kan dock vara en god påminnelse om att det är viktigt att leverera det man lovat. Det kan också ses som en förklaring till varför alltfler konsumenter är skeptiska till riktade annonser.

Kan en gyllene medelväg vara den bästa lösningen för marknadsförare som både vill få höga interaktions-siffror men ändå behålla konsumenternas förtroende?

Läs och ladda ner forskarnas paper här.

Läs mer: Så hittar du rätt strategi för riktad annonsering

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nu får det vara nog tycker Youtube som lanserar TikTok-utmanare