Keymetrics

Digital marknadsföring i Europa omsätter nu över 422 miljarder kronor

En ny rapport från branschorganisationen IAB Europe visar att den digitala, onlinebaserade reklamen ökat med 13.1 procent till 36, 2 miljarder brittiska pund (422 miljarder kronor) under 2015. Den går därmed om TV-sidan med över sju miljarder kronor. Som väntat så är det den mobila reklamen som står för ökningen.

På bara tio år så har omsättningen av digital reklam växt med kring 30 miljarder pund (ca 352 miljarder svenska kronor) till alltså 422 miljarder under föregående år.

IAB Europes rapport – kallad AdEx Benchmark study – har för studien skull delat upp den digitala marknaden i tre delar; Display, Search och Classifieds&Directories.

Display – alltså bannerannonsering – var störst av de tre kategorierna hade en tillväxt på 17,4 procent och hade ett värde år 2015 på 13,9 miljarder brittiska pund. Search hade en mindre ökning, med 12.6 procent, men genererar de största intäkterna med ett marknadsvärde på 16,9 miljarder pund.

Läs mer: Investeringarna flyttar från Linjär-TV till Online-TV

De största drivkrafterna för den digitala marknadsföringens tillväxt kommer från mobil- och videosidan, något som märks i länder som Storbritannien och Irland där nästan 50 procent av den digitala reklamen skapas på mobila plattformar.

”Med tanke på det ständigt ökande bidraget som digital marknadsföring ger ekonomin, och dess roll som leverantör av digitalt innehåll och digitala tjänster så måste vi fortsätta med att stärka den europeiska innovationskraften och stärka våra företags konkurrenskraft på en global nivå”, sade Townsend Feehan, IAB Europes VD i en kommentar till rapporten.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Trots streaming väljer många att ladda ned