Keymetrics

Ben Williams från AdBlock Plus berättar varför man blockerar annonser

De påträngande annonserna irriterar användarna, det är det främsta skälet varför man väljer att koppla på en annonsblockerare.

Ben Williams AdBlock Plus gästade förra veckan Stora Annonsördagen och han pratade om annonsblockering och det huvudsakliga skälet varför användarna väljer att blockera reklam.

Det främsta problemet är ”Intrusiveness” det är det i särklass största skälet att man blockar annonser, bara 10 procent av dem som laddar ned deras program lägger till ”Privacy” tillägget som de har. Så att dela data är inte det stora skälet varför man väljer att ladda ned en annonsblockerare, inte heller prestanda (att annonserna saktar ned nätet och tar kraft i både bandbredd och batteri) är inte heller det stora skälet.

”Man irriterar sig helt enkelt på stora dåliga och påträngande annonser som tar upp hela skärmen och stör surfande/läsande”

Lösningen från AdBlock Plus är en ”Whitelist” där publicister som väljer att gå med bara visar annonser på max 15-25 procent av fönstret upptas av annonser. AdBlock Plus affärside är att ta tillbaka internet till användarna för att de skall få ett bättre internet så som det var innan annonserna tog över.

”Annonsblockering är en ond cirkel då annonslagret i princip är oändligt och har skapat en prisdumpning vilket leder till dålig reklam, vilket i sin tur ger sämre effekt för annonsörena, vilket i sin tur leder till ännu mer dålig reklam och ännu mer annonsblockering. Det negativa ekorrhjulet spinner helt enkelt på i en ännu snabbare takt och detta är ett problem för alla aktörer på marknaden” 

Bildkälla annons.se

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook Retargeting: Använd riktade annonskampanjer för att öka försäljningen