Keymetrics

Whisper – appen som vill veta våra hemligheter kan vara en guldgruva för företag

Millenials, som uppkopplade generationen ofta kallas, kan vara knepiga att få grepp om för företag som vill kunna koppla till dessa ungdomar på en mer personlig nivå. Ett sätt kan vara att snegla på deras pinsammaste hemligheter på Whisper.

Whisper är en mobilapp (för Android och iOS) där användare anonymt kan dela med sig utav alla möjliga känslor – eller bara något märkligt man har gjort. Den verkar ha en betydande andel av unga användare och har enligt VD Michael Heyward just nått 30 miljoner månatliga användare.

Läs mer: Whisper – appen för de som vill vara anonyma ökar i popularitet

En sådan sajt kan vara lockande för företag som vill kunna nå direkt till målgrupper som kan tänkas ha ett intresse av deras produkter (om någon säger sig vara törstig kan en annons faktiskt föreslå en läsk). Detta vet Whisper om och har därför lanserat en tjänst som man hoppas ska bli poppis bland marknadsförare.

Whisper Polls är en enkätfunktion som redan använts av Cosmopolitan och Teen Vougue, men också av HBTQ-rättighetsorganisationen i Mexiko.

Företag kan använda tjänsten för att ställa frågor kring sådant som av många ses som pinsamt, som tjejer som drabbas av PMS eller vad man helst gör när man är ensam hemma.

Appen har fått en del kritik för att den kan plocka fram det värsta från människor som döljer sig bakom anonymitetens murar, men detta slår man ifrån sig. Istället menar man att ”goodwill” faktiskt smittar och att detta kan ses i appen – ja, enligt Whispers egen forskning, då.

Sant eller inte, appen kan vara en guldgruva för de som vill veta vad en millenial tycker är hemligt och pinsamt nog att delas med alla andra.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hur mäter du ditt företags analytiska och digitala mognad?