Keymetrics

Vad kan ditt företag lära sig av Trinny and Susannah

Följer du livsstilsserien med brittiska stilpoliserna Trinny and Susannah,  två stilmedvetna modeikonerna som tar sig an kvinnor och män i behov av en make over? I varje program besöker duon en stad någonstans i Sverige (Norge, Finland, världen) för att styla om de som behöver en nystart.

Med hjälp av deras fantastiska produkt ”Original Magic Knickers” förvandlar de mirakulöst varje vardagskvinna till en fjäril som ibland kan ha lite svårt att gå högklackad men som i gengäld erbjuds kroppsformer som kan göra grekiska statyer gröna av avund.

De modiga och orädda stil- och rådgivningspoliserna vandrar i snö, kyla och oväder för att hitta lämpliga prospekts. ”Skulle det inte vara kul att sadla om, att få ny look? Vi vill satsa på dig och hjälpa dig”. Ingen vågar tacka nej.

  • Fundering 1: Hur kan en marknadsförare på ett kreativt sätt sälja ett företags huvudprodukt genom att bygga rykten och expertisen kring något helt annat? Vara en stilpolis i stället för att sälja en kroppsstrumpa? Och hur i hela friden lyckas de med att få alla Prospekt att alltid säga ”ja”?

Därefter kommer det finaste av allt – de lyssnar på vad prospekts har att säga. De håller med om tuffa uppväxt- eller familjeförhållanden och faktiskt är med dem som de pratar med. De är bekymrade, tagna och berörda (här brukar även jag själv fälla några tårar) och de har alltid, alltid en färdig lösning. En som känns personlig för Prospekts fast den alltid byggs på ett standardpaket, som så klart omfattar nödvändig investering i huvudprodukten.

  • Fundering 2: Hur kan en marknadsförare få säljkåren att förstå att huvudprodukten egentligen bara är en del av rådgivningen och hjälpen som Prospekts borde få under kundmöten? Kroppsstrumpan utan catwalken skulle ju inte fungera, eller hur? Och kroppsstrumpan i sig skulle ju aldrig försvara förvandlingen om behovet till förvandlingen inte skulle baseras på en mänsklig story, eller hur?

Dags för el grande finale! Omvandlingen är total! Familjen gråter (vi tv-tittare med), Prospekt kan knappt känna igen sig och även om det ibland är svårt att andas i kroppsstrumpan så är vi alla lyckliga. Funderar vi eller prospekt på att imorgon går det absolut inte gå på isiga trottoarer i dessa fantastiska skor? Eller att vi på morgonen inte hinner engagera sambon att hjälpa oss ta på hela rustningen? Nope! För vi kan gå långt, längre än så om vi känner oss sedda och förstådda. Om vi tror att det var kroppsstrumpan? Oh nej! Det var ju bara en del av all hjälp vi fick!

  • Fundering 3: Hur kan en marknadsförare få kunden att köpa hela konceptet utan att hen funderar på nyttan med huvudprodukten?

Missförstå mig inte nu. Jag gillar programmet men jag bli mest imponerad av sälj- och marknadsföringstalangerna som Trinny & Susannah har. Helt fantastiskt! Vet ni vad jag gillar förutom det? De verkar verkligen gilla sitt jobb!

Jag äger ingen kroppsstrumpa och är inte sponsrad av Trinny & Susannah men yes, jag har en dröm som säkert många delar med mig: Att vara en marknadsföringsstilpolis. Behöver du hjälp att bolla tankar? Vi kan börja med att ta en kopp kaffe.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Uppdaterade internationella reklamregler