Keymetrics

Sociala medier fungerar dåligt för att skapa köp

Sociala medier står för bara ca 1, 5 procent av köpen enligt en färsk studie genomförd av ett stort e-handelsföretag i USA.

E-handelsleverantören Custora har gjort en analys i USA på vilka källor som genererade mest köp. Från januari till mars har de sammanställt data på ca 100 miljarder dollar i försäljning bland 500 miljoner kunder och de kom fram till att endast 1, 5 procent av detaljhandelns senaste klick i e-handelstransaktioner kom via sociala medier. Facebook dominerade 81 procent av omsättningen, medan shopping-centric Pinterest genererade 10,8 procent. Instagram, YouTube och Twitter gav kollektivt 5,2 procent.

”Om du tittar på sista klicket har det inte skapats via sociala medier. Tillkomsten av köp-knappar har gjort absolut ingenting för att skapa mer köp”, kommenterade Claude de Jocas, ledande analytiker på digitala analysföretaget L2.

Däremot gamla hederliga digitala taktiska strategier som sök, e-post och affiliate-marknadsföring dominerade hela 70 procent av detaljhandelstransaktionerna i studien. Ytterligare 20 procent av försäljningen var impulsköp där annan typ av marknadsföring hade något inflytande. Long-tail-insatser som visningsannonser, textmeddelanden och push-meddelanden stod för resten av försäljningen. Social verkar fungera dåligt för att faktiskt generera köp.

Michael Scheiner som är ansvarig för marknadsföring och kommunikation på Abercrombie & Fitch, en aggressiv användare av sociala medier för sin marknadsföring, verkar inte vara förvånad av siffrorna.

”Vi är inte så bekymrade över resultaten. Har kunderna bara sett en liten del av vårt innehåll på sociala medier och därefter väljer att omedelbart gå till webbplatsen. Då har vi skapat en bra erfarenhet för våra kunder och till vårt varumärke!”

”Frågan om sociala medier ger effekt och är relevant? Naturligtvis finns det en aspekt av att titta på vem som klickar och vilka källor och som genererar köp, det är en klart mindre procent än vad det är på andra plattformar”

Sociala medier handlar mer om att skapa trafik till sin sida och att bygga varumärket är att generera köp verkar det som.

Läs hela artikeln på AdWeek

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sveriges vassaste webboptimerare går ihop med Curamando