Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Sociala medier fungerar dåligt för att skapa köp

Sociala medier står för bara ca 1, 5 procent av köpen enligt en färsk studie genomförd av ett stort e-handelsföretag i USA.

E-handelsleverantören Custora har gjort en analys i USA på vilka källor som genererade mest köp. Från januari till mars har de sammanställt data på ca 100 miljarder dollar i försäljning bland 500 miljoner kunder och de kom fram till att endast 1, 5 procent av detaljhandelns senaste klick i e-handelstransaktioner kom via sociala medier. Facebook dominerade 81 procent av omsättningen, medan shopping-centric Pinterest genererade 10,8 procent. Instagram, YouTube och Twitter gav kollektivt 5,2 procent.

”Om du tittar på sista klicket har det inte skapats via sociala medier. Tillkomsten av köp-knappar har gjort absolut ingenting för att skapa mer köp”, kommenterade Claude de Jocas, ledande analytiker på digitala analysföretaget L2.

Däremot gamla hederliga digitala taktiska strategier som sök, e-post och affiliate-marknadsföring dominerade hela 70 procent av detaljhandelstransaktionerna i studien. Ytterligare 20 procent av försäljningen var impulsköp där annan typ av marknadsföring hade något inflytande. Long-tail-insatser som visningsannonser, textmeddelanden och push-meddelanden stod för resten av försäljningen. Social verkar fungera dåligt för att faktiskt generera köp.

Michael Scheiner som är ansvarig för marknadsföring och kommunikation på Abercrombie & Fitch, en aggressiv användare av sociala medier för sin marknadsföring, verkar inte vara förvånad av siffrorna.

”Vi är inte så bekymrade över resultaten. Har kunderna bara sett en liten del av vårt innehåll på sociala medier och därefter väljer att omedelbart gå till webbplatsen. Då har vi skapat en bra erfarenhet för våra kunder och till vårt varumärke!”

”Frågan om sociala medier ger effekt och är relevant? Naturligtvis finns det en aspekt av att titta på vem som klickar och vilka källor och som genererar köp, det är en klart mindre procent än vad det är på andra plattformar”

Sociala medier handlar mer om att skapa trafik till sin sida och att bygga varumärket är att generera köp verkar det som.

Läs hela artikeln på AdWeek

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>