Lättare att hitta och kontakta företag på Facebooks Messenger

Facebook vill verkligen att vi ska använda Messenger för de mesta av våra ärenden – och nu lanserar man verktyg som ska göra det lättare att hitta och kontakta rätt företag.

Tanken är förstås att få både konsumenter och företag att spendera maximal tid på plattformen. Företag som är kopplade till Facebook kommer därför bland annat att kunna lansera sitt varumärke lanserat via egna, unika URL-adresser (kopplade till deras Facebook Pages).

Läs mer: Testa de dolda spelen i Messenger – och se början på något stort

Samtidigt med detta lanserar man alltså nya Messengerfunktioner – Messenger Codes, Messenger Usernames och Messenger Links.

Messenger Codes är något så småhäftigt som möjligheten att scanna så kallade QR-koder med hjälp av mobilen för att på så sätt omedelbart påbörja ett chattsamtal med företaget bakom kod-länken. Det blir därmed lätt för företag att ha med QR-koden i allehanda kampanjer och annonser, och på så sätt kunna öppna en direktkanal till konsumenterna.

Messenger Links och Usernames fungerar på ett liknande sätt, men utan “spejsiga” koder. Genom att korta ner de ovan nämnda Facebook-adresserna med hjälp av Facebooks egna URL-förkortare (typ “m.me/namn” ) så skapar man en direktlänk till företagets chatt i Messenger.

Den sistnämnda funktionen kommer också att kunna tillämpas av “vanliga” användare, genom att låta bekanta och obekanta hitta en direkt via ens unika facebook-användarnamn. Kan vara bra om man heter något som alla andra heter, kanske – eller om man vill vara säker på att man hittat rätt person.

För att läsa mer om detta kan man spana in Facebooks blogg om saken här.